"Bukkevare"?
2009-08-30 14:03:22 UTC
Hej alle

Jeg fik et spørgsmål i en mail:

Kaj Bom havde en spørgekasse, vist nok i Politiken,
hvor han besvarede spørgsmål vedrørende det danske sprog.
Et spørgsmål om hvornår ordet / begrebet bukkevare kom
i brug besvarede han med, at det var fra første verdenskrig.
Jeg mener at kunne huske, at Holberg i en epistel skriver:
at mødomme er blevet en sådan sjældenhed, at de hartad
er en bukkevare.
Men se om jeg kan hitte det.

ODS kender ikke ordet.
--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/ FIDUSO: http://fiduso.dk/
Martin Bak
2009-08-30 14:22:02 UTC
Hej alle
[...]
Har du prøvet Google? Det gav mig dette link, som jeg dog ikke umiddelbart
kan datere noget ud fra, men det lader til at være endog meget gammelt.
Det er desværre for mig aldeles uforståeligt, jeg ved ikke hvorfor
formatteringen ligner et dårligt signal på tekst-tv...
http://www.archive.org/stream/grnlandshistori03worsgoog/grnlandshistori03worsgoog_djvu.txt
--
Martin
www.martinbak.dk/
Philip Nunnegaard
2009-08-30 14:30:02 UTC
Post by Martin Bak
Det er desværre for mig aldeles uforståeligt, jeg ved ikke hvorfor
formatteringen ligner et dårligt signal på tekst-tv...
http://www.archive.org/stream/grnlandshistori03worsgoog/grnlandshistori03worsgoog_djvu.txt
Bogen er formentlig scannet ind, og så har de ikke rettet i det bagefter.
Philip - http://chartbase.dk
Martin Bak
2009-08-30 14:31:13 UTC
Post by Martin Bak
Post by Bertel Lund Hansen
Hej alle
[...]
Ok, det kan man så godt alligevel, værket er udgivet 1838 - 45.
http://www.denstoredanske.dk/Samfund,_jura_og_politik/Diverse_historie/Arkivsamlinger,_nekrologier_og_kr%C3%B8niker/Gr%C3%B8nlands_historiske_Mindesm%C3%A6rker
--
Martin
www.martinbak.dk/
Karin Trabolt
2009-08-30 15:41:10 UTC
"Bertel Lund Hansen" skrev
Post by Bertel Lund Hansen
[...]
Supplementet til ODS har "bukkevare" med:

"(vist dannet 1940-45; jarg.) eftertragtet vare der gemmes under disken så
sælgeren må bukke sig efter den; vare der kun sælges til favoriserede
kunder; mangelvare [ ...]"
Karin Trabolt
Ralph
2009-08-30 14:27:27 UTC
Et spørgsmål om hvornår ordet / begrebet bukkevare kom
i brug besvarede han med, at det var fra første verdenskrig.
Det har i hvert tilfælde også en anden betydning:

dealoUe hjelpe Landet, niaa de kjObe fra andre Laude,

(Baa80in)baadeJerDOgaltdetTdiniDa*,hvorarde skulle

opl&re Huse. Derfra forer man ellers^ for siae Varer,

fSlgrade God«: Bukkevarer^% Oxevarer, Sælskind, og

ie Bieébf som vi {6r talte om, hvilke man udskjærer

af de Fi^e, som kaldes Hvalros, og som kaldes Svsr-

reb, samt deres Tænder. Angaaende det, som du

tabe om, om man havde der nogen Kornssed eller

Fundet her:
http://www.archive.org/stream/grnlandshistori03worsgoog/grnlandshistori03worsgoog_djvu.txt

Der er over 350 hits på bukkevare i betydningen som er nævnt i Politikken,
og eet hvor denne forklaring er.

I samme dokument er Holberg også nævnt, men det er volapyk for mig

KAvrclnmjfer om Sladms forride Handel pal GrnalanJ. ni iB.

Finn Jolinien har bcmorkel at han allerede 1A)3 eller t314 idh

bave t!lira>di Erkebi.pedr.mmfl, ikjSGdl Holberg (D. H, II. 18) char

Rvilfeldl (i hans Blipckriinlle S. III) melder, al ban ZénX bl«

ralBidenni5I6. (Jfr II. ercl. Itland. T. 3 p. 343). Torfnu taniNr

endog (Groe»1and!a p. 70): Anne UDXIl faclui etl F.ricoa Taldim.

dorphiui Arcliiepitcopni tiiilroaicmu, lob Hee* lohanoA Kildca tfl

d«UM Eflcmnini^ Mifivct der in^ ikk«>
Ralph
Bertel Lund Hansen
2009-08-30 15:23:40 UTC
at mødomme er blevet en sådan sjældenhed, at de hartad
er en bukkevare.
Men se om jeg kan hitte det.
Pludselig fik jeg en idé, men jeg har ikke noget at basere det
på:

Menes der mon en vare ekspedienten skal bukke sig efter - altså
en der er gemt af vejen på den nederste hylde under disken?
Ralph
2009-08-30 15:26:48 UTC
Pludselig fik jeg en idé, men jeg har ikke noget at basere det
Menes der mon en vare ekspedienten skal bukke sig efter - altså
en der er gemt af vejen på den nederste hylde under disken?
Jeps, præcis som der står i de 352 ud af 353 hits på google.
Ralph
Herluf Holdt, 3140
2009-08-30 18:31:31 UTC
[...]
Ja, det har flere været inde på. Jeg kan ikke få det til
at passe med Holberg. Jeg mener også at "bukkevare"
er et slangudtryk fra vareknaphedstiden under og efter
besættelsen. Et typisk udslag af "københavnervid".

At Holberg skulle have fundet på det samme udtryk
200 år tidligere, lyder helt utroligt.
Herluf :·)
Bertel Lund Hansen
2009-08-30 20:38:08 UTC
Post by Herluf Holdt, 3140
At Holberg skulle have fundet på det samme udtryk
200 år tidligere, lyder helt utroligt.
Ja, jeg kan heller ikke se tidligere tiders købmænd lege gemmeleg
med deres kunder.
Herluf Holdt, 3140
2009-08-31 08:23:36 UTC
Post by Herluf Holdt, 3140
At Holberg skulle have fundet på det samme
udtryk 200 år tidligere, lyder helt utroligt.
Ja, jeg kan heller ikke se tidligere tiders købmænd
lege gemmeleg med deres kunder.
Holberg satiriserede over "julestuernes" løssluppenhed
i komedien "En julestue" fra 1724.

Jeg googlede: Holberg julestue julebuk mødom

Det førte bl.a. til dette citat:
I Holberg-stykket "En julestue" fra 1724 siger en
af personerne: "Ak, havde jeg dog blot en daler
for hver en mødom, som er løbet af stabelen på
en julestue, så var jeg en rig mand."

Det var her jeg fandt det (Sprogdoktoren i Fyens Stiftstidende):
http://www.fyens.dk/article/910670:Bagsiden--Julelege-og-julelys-i-oejnene

Kunne det tænkes at nogen har opført noget fra
Holbergs "En julestue" efter 2. verdenskrig, og
på en eller anden måde fået blandet udtrykket
"bukkevare" ind?

Her er en anden side om datidens løsslupne juleskikke:
http://www.dengamleby.dk/acrobat/helligtrekonger.pdf
Herluf :·)
Bertel Lund Hansen
2009-08-31 09:00:05 UTC
Post by Herluf Holdt, 3140
Kunne det tænkes at nogen har opført noget fra
Holbergs "En julestue" efter 2. verdenskrig, og
på en eller anden måde fået blandet udtrykket
"bukkevare" ind?
Den kunne jeg godt købe. I den rette sammenhæng bliver
"bukkevare" jo rimelig mangetydigt.
Poul E. Jørgensen
2009-08-31 09:46:08 UTC
Post by Herluf Holdt, 3140
I Holberg-stykket "En julestue" fra 1724 siger en
af personerne: "Ak, havde jeg dog blot en daler
for hver en mødom, som er løbet af stabelen på
en julestue, så var jeg en rig mand."
Det er nok det han har tænkt, men der står blot:
"gid jeg havde en Daler for hver Piges Jomfruedom der er gaaet af Stabelen
ved saadanne Lejligheder."
Se http://tinyurl.com/kv38l8
--
Poul E. Jørgensen

Fjern de to A'er hvis du svarer per e-mail.
Remove the two A's when replying by e-mail.
Tom Wagner
2009-08-30 15:29:15 UTC
[...]
Jeg kan ikke huske Kaj Boms klumme i Politiken, men mener, at ordet
'bukkevare' under besættelsen blev brugt om varer,som fx cigarhandlere eller
købmænd reserverede til faste kunder.
Disse varer stod ikke fremme på hylderne, men lå under disken, så
ekspedienten måtte bukke sig for at få fat i dem.
Hilsen Tom