covid19, dødelighed - OT
Peter Loumann
2020-06-09 20:47:37 UTC
Vi har vel efterhånden så mange testede, fordelt over hele landet ,at vi
kan beregne dødelighed med god tilnærmelse - hvis vi accepterer
udgangspunket: døde med, ikke nødvendigvis af covid19.
Afrundet:
Smittede: 12000
Døde: 600
= 0,5%
væsentligt under gængse skøn på (knap) 1%,
væsentligt over normal vinterinfluenza.
Begge tal er underreporterede, men de kunne ca. opveje hinanden.
%'en gælder DK, ikke lande med væsentligt andre vilkår.
Ringere økonomi må forventes å gi højere dødelighed.
Yngre befolkning må forventes å gi lavere dødelighed.
pl
Ivar
2020-06-10 19:42:57 UTC
Post by Peter Loumann
Smittede: 12000
Døde: 600
= 5%

Nåh ja, det jo en sproggruppe.
Peter Loumann
2020-06-11 07:43:20 UTC
Post by Ivar
Post by Peter Loumann
Smittede: 12000
Døde: 600
= 5%
Nåh ja, det jo en sproggruppe.
Suk!!
pl
Bertel Lund Hansen
2020-06-13 06:14:26 UTC
= 5%
Suk!!
Jeg har just set fredagens Deadline. Lone Simonsen er professor i
folkesundhedsvidenskab og pandemiforsker. Hun sagde at
dødelighedsprocenten er mellem 0,3 og 0,6, og hun sagde endvidere
at det er baseret på nogle nye undersøgelser hvor man kan beregne
mørketallet (ikke med de ord).

Det blev også sagt at corona adskiller sig fra almindelig
enfluenza derved at der findes superspredere. Hun nævnte et (nok
hypotetisk) eksempel hvor et kor hvis medlemmer ingen symptomer
har, som optræder, og bagefter bliver 75 % af dem syge med
covid-19.

Mit spørgsmål er:

Hvorfra ved vi at det ikke er det samme med influenza? Når vi
ikke lukker ned ved influenza, så ved vi jo ikke noget præcist om
hvordan smitten forløber, og det bliver der slet ikke forsket i.
Vi regner bare ureflekteret med at alle smitter alle lige meget,
men vi ved det reelt ikke.
/Bertel
Peter Loumann
2020-06-13 08:43:40 UTC
Post by Bertel Lund Hansen
der findes superspredere. Hun nævnte et (nok
hypotetisk) eksempel hvor et kor hvis medlemmer ingen symptomer
har, som optræder, og bagefter bliver 75 % af dem syge med
covid-19.
Selskabsløven og den handelsrejsende. Hvor den første spreder i sit miljø,
den anden på tværs af miljøer. Der var en ret udførlig gennemgang i
Weekendavisen. Journalisten var imponeret. Det er jeg ikke, trods min
respekt for Lone Simonsen (1 af 2 bag den ikke-fagbedømte artikel). Den
siger vel bare at nogle smitter mere end andre, og at dem der smitter
mange, smitter mange. Vi ved ikke hvem og ikke hvorfor (adfærd/biologi).
Den rokker vel ikke ved at smitten også spredes ved daglig omgang, 1 til 1.

Der har bl.a. været et exempel med en tur i Seouls natteliv.
pl
Jan Kronsell
2020-06-16 20:45:28 UTC
Post by Peter Loumann
Post by Bertel Lund Hansen
[...]
Den, der bliver smittet, og som er en af dem, der ikke overelver
sygdommen, er formodentlig ret ligeglad om den, der har smittet hende,
har smittet to eller tyve andre.

Jan
Bertel Lund Hansen
2020-06-17 05:44:29 UTC
Post by Jan Kronsell
Den, der bliver smittet, og som er en af dem, der ikke overelver
sygdommen, er formodentlig ret ligeglad om den, der har smittet hende,
har smittet to eller tyve andre.
Hvis man ligger og ikke kan trække vejret og har det ad helvede
til, så tror jeg ikke man er ligeglad med om andre er blevet
påført de samme lidelser.
/Bertel
John_N_H
2020-06-17 07:00:31 UTC
Post by Bertel Lund Hansen
Hvis man ligger og ikke kan trække vejret og har det ad helvede
til, så tror jeg ikke man er ligeglad med om andre er blevet
påført de samme lidelser.
Tænkte jeg også. Så meget empati har de fleste (forhåbentlig).
--
Med venlig hilsen
John N. H. ;-)
Peter Loumann
2020-06-14 08:36:58 UTC
Post by Bertel Lund Hansen
[...]
Nu fik jeg set udsendelsen. Synes hun der lægger nok så meget vægt på
superevent som på superspreder. Den (påståede?) kraftigere smitte er vel en
funktion af at covid19 *er* mere smitsom end influenza fordi den møder en
befolkning uden immunforsvar mod den.

Roskildefestival. Det ku *måske* være smart å få smittet en masse unge der
ikke blir alvorligt syge & dermed få spredt nogle antistoffer. Problemet er
at de tar direkte hjem til mormor & får et varmt bad. Eller på job som
ferieafløsere på plejehjemmet.
pl
Martin Larsen
2020-06-17 11:48:00 UTC
Post by Peter Loumann
Problemet er
at de tar direkte hjem til mormor & får et varmt bad. Eller på job som
ferieafløsere på plejehjemmet.
Ja. Plus at det fortsat er uvist om man opnår immunitet på længere sigt.
Og gør man ikke, er der ikke andet en ulemper ved at lade sig smitte.
--
tv4ever.dk
bedrevejr.dk
wallnot.dk
Peter Loumann
2020-06-17 13:51:11 UTC
Post by Peter Loumann
[...]
Netop derfor skrev jeg
Post by Martin Larsen
Det ku *måske* være smart å få smittet en masse unge
(bemærk fremhævelsen)
pl
Peter Loumann
2020-06-17 19:00:19 UTC
det fortsat er uvist om man opnår immunitet på længere sigt.
Det hænger bl.a. sammen med virus' tilbøjelighed til at mutere.
Læste en interessant artikel på et netmedie:
De enkelte mutationer er tilfældige, men det er ikke tilfældigt hvike der
vinder. Typisk vil en virus mutere til at blive mindre dødelig men mere
smitsom. Det er helt logisk if. Darwinismen.

Nu jeg har proppen af:
Somme, vist især modstandere af nedlukning, har fremført at det er en
pandemi vi ikke/knap ville ha bemærket for 100 år siden.
Vi ønsker vel ikke forhold som for 100 år siden.
Men jeg tror ikke på påstanden.
Med datidens manglende viden om virus ville vi ha set forholdsvis mange
flere smittede. Og med et svagere sundhedsvæsen lidt højere dødelighed.
I alt: forholdsvis flere døde.
Sociolog & politiker Henrik Dahl kalder pandemien en naturkastastrofe i
slowmotion. Det forekommer mig rammende. Ved ikke om han selv har fundet på
det.
pl
Bertel Lund Hansen
2020-06-19 10:31:23 UTC
Post by Peter Loumann
Sociolog & politiker Henrik Dahl kalder pandemien en
naturkastastrofe i slowmotion. Det forekommer mig rammende.
Ved ikke om han selv har fundet på det.
Det ville virkelig undre mig hvis der kom noget originalt fra den
kant.

11/3-2020:
"This is like a natural disaster happening in slow motion,"
said Dr. Peter Rabinowitz, Director of UW Center for One
Health Research.

https://komonews.com/news/coronavirus/uw-doc-coronavirus-like-a-natural-disaster-happening-in-slow-motion
/Bertel
Peter Loumann
pl
Martin Larsen
2020-06-17 11:54:30 UTC
Post by Bertel Lund Hansen
Hun nævnte et (nok
hypotetisk) eksempel hvor et kor hvis medlemmer ingen symptomer
har, som optræder, og bagefter bliver 75 % af dem syge med
covid-19.
Bestemt ikke hypotetisk. Der har været tilfælde både i USA, og i Danmark
med et kor fra Frederiksberg:
https://politiken.dk/forbrugogliv/sundhedogmotion/art7806089/Sangerne-lagde-sig-syge-p%C3%A5-stribe-og-nu-kalder-Lukaskoret-sig-bare-%E2%80%99Cor-ona%E2%80%99?shareToken=Ni-dsUAAPerw
Post by Bertel Lund Hansen
Vi regner bare ureflekteret med at alle smitter alle lige meget,
men vi ved det reelt ikke.
Korrekt. Men i og med at den nye coronavirus smitter langt nemmere og
hurtigere end influenza, kommer tingene tilsvarende hurtigere og lettere
ud af kontrol.

Jeg kan fx slet ikke mindes hvornår jeg sidst har haft influenza. Det
kan selvfølgelig være fordi jeg får så milde symptomer at jeg forveksler
det med en forkølelse, men umiddelbart tror jeg det er fordi jeg ikke så
let bliver smitte / at det ikke smitter så let. Selv om jeg har været
omkring folk med influenza.

Desværre ved jeg ikke om jeg er lige så heldig med Covid-19.
--
tv4ever.dk
bedrevejr.dk
wallnot.dk
m***@gmail.com
2020-07-17 15:34:25 UTC
Pålideligt hurtigt lån kun for beboere

Kontakt os for alle dine låneanmodninger hurtigt og sikkert med en rimelig rente, prioritetslån, kredit for en investering.
***@gmail.com
0034 919 018171
Bertel Lund Hansen
2020-07-17 16:30:55 UTC