Store tal
John_N_H
2020-07-18 09:48:59 UTC
Nyhederne har de sidste dage føget med store tal, i forbindelse med
EU-forhandlingerne.
Når Ole Ryborg f.eks står og siger: "fjorten tusind milliarder kroner",
krummer jeg tæer. Hvorfor bruger han ikke det korrekte: "fjorten
billioner kroner"? Såden set, er begge matematisk korrekt, men
benævnelserne er vel lavet for at gøre det lidt lettere (at forholde sig
til) i det daglige.

Hvad med fjorten millioner millioner?

Der er vist ved gå tivoli i det, jeg husker en TV reklame med "en
milliard millioner" eller noget i den stil, det skulle jo opfattes som
værende morsomt.
--
Med venlig hilsen
John N. H. ;-)
Bertel Lund Hansen
2020-07-18 10:18:54 UTC
Post by John_N_H
Når Ole Ryborg f.eks står og siger: "fjorten tusind milliarder kroner",
krummer jeg tæer. Hvorfor bruger han ikke det korrekte: "fjorten
billioner kroner"?
Et gæt: Fordi det betyder "en milliard" på engelsk. Der er nok så
mange engelsktalende i EU-cirklerne at man helst undgår at bruge
"billion" - samt de efterfølgende talbetegelser.
Post by John_N_H
Såden set, er begge matematisk korrekt, men benævnelserne er
vel lavet for at gøre det lidt lettere (at forholde sig til) i
det daglige.
... for visse værdier af "daglige". Jævne mennesker havde
overhovedet ikke brug for tal i milliardklassen dengang
betegnelserne blev hittet på. Det er nok matematikeres og
fysikeres dagligdag der blev gjort nemmere.
Post by John_N_H
Hvad med fjorten millioner millioner?
Vi er vant til tal i milliarderne. Derfor er "millioner
millioner" ingen fordel - såvel som "milliarder tusinder" heller
ikke er det.
/Bertel
John_N_H
2020-07-18 12:58:47 UTC
Post by Bertel Lund Hansen
Post by John_N_H
[...]
Efterhånden som vi bliver mere og mere internationale, er der brug for,
at vi får ryddet op i en masse mål og vægt -betegnelser. Det ville være
skønt, hvis vi brugte samme enheder over hele verden - afstande, vægt,
volumen. Det går bare ufatteligt langsomt.
Den meterstok, der blev anbragt i Paris engang, var den bare til pynt?

Hvis vi nu gik over til Euro, hvor lang tid, mon der så ville gå, inden
vi havde vænnet os til det?
Jeg kan næppe tro, der er ret mange tyskere, der tænker i DM i dag.
Post by Bertel Lund Hansen
... for visse værdier af "daglige". Jævne mennesker havde
overhovedet ikke brug for tal i milliardklassen dengang
betegnelserne blev hittet på. Det er nok matematikeres og
fysikeres dagligdag der blev gjort nemmere.
Det er jo rigtigt, ingen havde dengang forestillet sig, at vi brug for
så store tal.
--
Med venlig hilsen
John N. H. ;-)
Kurt Hansen
2020-07-19 05:58:18 UTC
Post by John_N_H
Den meterstok, der blev anbragt i Paris engang, var den bare til pynt?
Den meter holder jo ikke en meter. Jordens diameter/omkreds er jo voxet;
Når detektorentusiaster afbipper en mark, så ligger fundene oftest 20-30
centimeter nede i jorden. Ergo må jordens omkreds (og dermed de 10.000
kilometer for en kvart omkreds) jo være voxet ;-)

Nå ja, i nyere tid er man jo gået over til andre definitioner.
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen
Poul E. Jørgensen
2020-07-19 08:30:50 UTC
Post by Kurt Hansen
[...]
Ja, det er noget mærkeligt noget. Forleden fandt jeg i 20 cms dybde en
bronzeøkse liggende sammen med en Tuborg-ølkapsel. Mon ikke jorden har
haft hikke?
--
Fjern Z hvis du svarer pr. e-mail.
Remove the Z if replying by e-mail.
Isachsen
2020-07-22 10:51:44 UTC
Poul E. Jørgensen wrote:
:: Den 19-07-2020 kl. 07:58 skrev Kurt Hansen:
::
[...]
:: --
:: .
:: .
Ja meget mærkeligt. På naboens åker kommer det årlig opp mengder av
runde stener i alle vektklasser. I de over tredve år vi har bodd her,
har vi plukket tilstekkelig mange av dem til å bygge en - rett nok lav
men dog - stenmur rundt vår eiendom. Fra hvilket dyp kommer stenene
egentlig? Man regner med bosetning her fra før vikingtiden.

Isachsen
Poul E. Jørgensen
2020-07-22 13:36:11 UTC
Post by Isachsen
[...]
Oldtidsbosætning eller ej, det er et velkendt fænomen at vinter med
frost presser sten (og andre løsdele) op af jorden.
Jeg ved dog ikke om der er forskel på størrelsen af sten.
Jeg hørte en gang lidt om fysikken bag, men det har jeg glemt.

PS: Det med ølkapslerne nede i jorden skyldes naturligvis jævnlig pløjning.
Kurt Hansen
2020-07-18 10:20:32 UTC
Post by John_N_H
[...]
At EU (formentlig) vælger at donere 5.600 milliarder KRONER til
sydstaterne må de vel selv om, men hvorfor DANSKE kroner? Hvorfor bruger
de ikke deres egne penge (Euro)? Hvorfor er det dig og mig der skal betale?
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen
Anders D. Nygaard
2020-07-21 19:55:59 UTC
Post by John_N_H
[...]
Fordi tal i den type sammenhæng oftest angives i milliarder.
Det gør det lettere og mere umiddelbart at sammenholde med fx de enorme
Covid-19-støttepakker der er lavet af den danske stat.

Hvis man gør som du foreslår, bliver det hele til fantasillioner.

/Anders
Bertel Lund Hansen
2020-07-21 20:25:41 UTC
Post by Anders D. Nygaard
Hvis man gør som du foreslår, bliver det hele til fantasillioner.
Det er det jo næsten også. Støttefonden rækker til at give alle
mennesker på jorden ca. 1000 kr. hver.
/Bertel
John_N_H
2020-07-23 13:58:43 UTC
Post by Anders D. Nygaard
Hvis man gør som du foreslår, bliver det hele til fantasillioner.
Nu var det ikke for at gå Anders And & Co i bedene.
De benævnelser, jeg foreslår, er jo vedtaget for lang tid siden:
<https://bit.ly/39sPzOY>. I farten glemte jeg dog det faktum, som Bertel
mindede mig om, nemlig at i engelsktalende lande anvendes overvejende
kort skala, mens Kontinental-Europa anvender lang skala. Det vil jo give
anledning til misforståelser i internationale sammenhænge. Jeg vænner
mig nok til de nye talemåder.
Jeg har f.eks. også set folk skrive: "Min bil har kørt xx kkm". Hvad
skal man så mene om det?
--
Med venlig hilsen
John N. H. ;-)
Bertel Lund Hansen
2020-07-23 16:10:14 UTC
Post by John_N_H
Jeg har f.eks. også set folk skrive: "Min bil har kørt xx kkm". Hvad
skal man så mene om det?
Jeg har ingen problemer med "kilokroner", men "kilokilo-" dur
ikke.
--
/Bertel