forbehold
Peter Loumann
2020-07-10 09:02:34 UTC
I "tage (sine) forbehold" betyder forbehold nu tit forholdsregler.
2 exempler fra det sidste par dage:
* fhv. kriminalefterforsker Bent Isager på tv2, serie om gamle mordsager
* studieværten på P1 morgen i dag ca. 9:30 om åbningen af Heathrow,
oversættelse af interview fra eng. (vel precautions).
Jeg ved ikke rigtig hvor meget det generer mig ...
pl
Kurt Hansen
2020-07-10 09:08:51 UTC
Post by Peter Loumann
[...]
Hvis du ikke ser dig i stand til at bringe relevante links, så er det
vel dit eget personlige problem?
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen
Peter Loumann
2020-07-10 09:16:50 UTC
Post by Kurt Hansen
Post by Peter Loumann
Jeg ved ikke rigtig hvor meget det generer mig ...
Hvis du ikke ser dig i stand til at bringe relevante links, så er det
vel dit eget personlige problem?
Og hvad er dit problem? Tror du ikke på mine henvisninger? Vi du har url
med exakt minut & sekund? Er det i så fald et krav du stiller til alle
indlæg her? Ingen sproglige observationer uden præcist belæg? Så blir her
vist lidt tomt ...
pl
Bertel Lund Hansen
2020-07-10 09:18:22 UTC
Post by Peter Loumann
Jeg ved ikke rigtig hvor meget det generer mig ...
Det genere mig at du slet ingen citater bringer.
/Bertel
Peter Loumann
2020-07-10 09:26:25 UTC
Post by Bertel Lund Hansen
Post by Peter Loumann
Jeg ved ikke rigtig hvor meget det generer mig ...
Det genere mig at du slet ingen citater bringer.
Det er skrækkeligt tidkrævende at lytte udsendelser igennem.
Jeg gør det når jeg har tid & synes der er særlig brug for doku.
Her var det en generel iagttagelse med 2 nylige exempler.
Hvis du betvivler min lytning, så glem det.
pl
Peter Loumann
2020-07-10 09:45:16 UTC
Post by Peter Loumann
Det er skrækkeligt tidkrævende at lytte udsendelser igennem.
Mit abonnement gir mig ikke adgang til at at gense udsendelser på TV2.
Men jeg har så ofret ca. 20 min. på P1 Morgen:

" ... precautions ... sålænge de tager de rette forbehold ..."

https://www.dr.dk/radio/p1/p1-morgen/p1-morgen-2020-07-10
02:14:55 & frem

Det var så min sidste sproglige observation i denne gruppe.
pl
Bertel Lund Hansen
2020-07-10 10:09:24 UTC
Post by Peter Loumann
Det var så min sidste sproglige observation i denne gruppe.
Hvis du ikke tillader os andre at tage selvstændig stilling til
dine observationer, så kan det også være det samme.
/Bertel
Peter Loumann
2020-07-10 10:22:59 UTC
Post by Bertel Lund Hansen
Hvis du ikke tillader os andre at tage selvstændig stilling til
dine observationer,
Det gjorde du ikke. du betvivlede dem uden grund.
Tråden blev teknisk, ikke sproglig.
Post by Bertel Lund Hansen
så kan det også være det samme.
Enig.
pl
Bertel Lund Hansen
2020-07-10 10:25:07 UTC
Post by Peter Loumann
Det gjorde du ikke. du betvivlede dem uden grund.
Betvivlede? Ikke forstået.
/Bertel
Peter Loumann
2020-07-12 17:46:36 UTC
Post by Bertel Lund Hansen
Betvivlede? Ikke forstået.
Problemet findes kun ved talt sprog (tv, radio).
Her er det tidkrævende, tit umuligt, at grave citat frem.
Så krav om citat kommer let til at betyde at vi ikke kan debattere
lydexempler.
Ved texter er det ingen sag.
pl
Bertel Lund Hansen
2020-07-13 05:36:07 UTC
Post by Peter Loumann
Post by Bertel Lund Hansen
Betvivlede? Ikke forstået.
Problemet findes kun ved talt sprog (tv, radio).
Jeg har ikke betvivlet noget. Jeg ønskede blot at høre/læse
sammenhængen. Det havde været tilstrækkeligt om du havde citeret
(eller gengivet) lidt af dentekst hvor udtrykket forekom.
/Bertel
Poul E. Jørgensen
2020-07-14 08:08:49 UTC
Post by Peter Loumann
[...]
I en del tilfælde er det svært at fremskaffe egl. dokumentation, fx:

"Jeg hørte for et par dage siden i TV-aktuelt at NN sagde: xxxxxx"

Så må man forholde sig til om det er noget man genkender. Og det plejer
i reglen ikke at fremkalde indvendinger - med mindre udtalelsen virker
absurd eller misforstået.
--
Fjern Z hvis du svarer pr. e-mail.
Remove the Z if replying by e-mail.
Peter Loumann
2020-07-14 14:07:53 UTC
Netop
Post by Poul E. Jørgensen
"Jeg hørte for et par dage siden i TV-aktuelt at NN sagde: xxxxxx"
Så må man forholde sig til om det er noget man genkender. Og det plejer
i reglen ikke at fremkalde indvendinger
Netop

Jeg bragte mine 2 seneste exempler. Men hørte også en repræsentant for det
der Sonny Beach-selskab sige det. Jeg hører det af og til. Det er som at
finde svampe: Har man først indstillet øjet på kantarel, ser man dem.

Jeg føler mig mobbet, især af Kurt Hansens svar, men også af Bertels'
instrux. Valgte så at bruger tid på at lytte igennem & finde de 2 exempler.
Men har for en tid mistet lysten til gruppen. I det mindste afholder jeg
mig fremover fra exempler fra lydmedier.
pl
Poul E. Jørgensen
2020-07-14 14:39:18 UTC
Post by Peter Loumann
Jeg føler mig mobbet, især af Kurt Hansens svar
Tag nu et par glas god hvidvin og glæd dig over alle dine gode billeder
på nettet og dine interessante historiske og sproglige indlæg her i gruppen.

Kurt har sine dage hvor han bruger grovfilen. Det ligger til ham. Han
hylder sikkert talemåden: Wo gehobelt wird, fallen Späne.

PS:

Jeg har også somme tider været lidt fræk ... Joh, jeg har!
Af og til går der et par timer inden jeg sender. Og så har jeg ofte
droppet et indlæg, når jeg ikke syntes det var relevant nok - eller hvis
det en enkelt meget sjælden gang blev for langt.
Peter Loumann
2020-07-16 17:40:50 UTC
dine gode billeder på nettet og dine interessante historiske og sproglige
indlæg her i gruppen.
Hvis du tror jeg er modtagelig for smiger, har du helt ret.
pl
Peter Loumann
2020-07-13 17:12:32 UTC
Post by Peter Loumann
Mit abonnement gir mig ikke adgang til at at gense udsendelser på TV2.
Jeg huskede forkert. Det var Dr's konkurrrende serie
Når kvinder slår ihjel
1. Drabet ved glasværket
sendt første gang 29/6.

Den har jeg adgang til:

https://www.dr.dk/drtv/se/naar-kvinder-slaar-ihjel_-drabet-ved-glasvaerket_191554
26:44 -

Bent Isager spørger hvad man kunne ha gjort for at hindre at Janne dræbte
sin exkæreste Benjamin
"I virkeligheden har Benjamin og hans far jo taget nogen forbehold, fordi
de troede, der måske kom et tæskehold .."
Faderen ser drabet fra sin bil men reagerer ikke fordi han ikke ser nogen
fare.
pl
Bertel Lund Hansen
2020-07-14 08:00:51 UTC
Post by Peter Loumann
"I virkeligheden har Benjamin og hans far jo taget nogen forbehold, fordi
de troede, der måske kom et tæskehold .."
Jeg overvejer hvor den hører hjemme på Fidusos sider. Er det en
skrællemand? Eller skal den bare stå under "Diverse fejl"?
--
/Bertel