malt
Peter Loumann
2020-07-12 19:32:05 UTC
Når jeg som knægt blev sendt på indkøb, skulle jeg be om "½ mørkt maltet af
Schulstads". En romanlæsere bekendt lektor havde en fatal smag for
maltbolsjer. Men hovedanvendelsen var & er ølbrygning, sekundært
brændevinsbrænding. Bryggere og brændere havde en maltkølle.
Sydsjæll.Soc.-Dem. 3/6 1924: "Tvangsauktionen i Dag over den Maltgører Chr.
Andersen tilhørende Ejendom". Han var vist byens sidste, tidligere var der
altid nogle stykker.
Pudsigt med -gører. I andre fag var man fabrikør, -mager, -mester eller
bare -er.
pl
Poul E. Jørgensen
2020-07-13 07:23:52 UTC
Post by Peter Loumann
Sydsjæll.Soc.-Dem. 3/6 1924: "Tvangsauktionen i Dag over den Maltgører Chr.
Andersen tilhørende Ejendom"
Så må vi mindes Johan Herman Wessels satiriske gravvers.

Her ligger Walt.
Han gjorde malt.
Og det var alt.

Om sig selv skrev han:

Han åd og drak, var aldrig glad.
Hans støvlehæle gik han skæve.
Han ingen ting bestille gad.
Til sidst han gad ej heller leve.
--
Fjern Z hvis du svarer pr. e-mail.
Remove the Z if replying by e-mail.
Bertel Lund Hansen
2020-07-13 07:33:50 UTC
Post by Poul E. Jørgensen
Så må vi mindes Johan Herman Wessels satiriske gravvers.
Her ligger Walt.
Han gjorde malt.
Og det var alt.
Og hans tak: