Hvor mange er "et par"?
Kurt Hansen
2020-08-04 09:15:39 UTC
... et par briller
... et par bukser

Jeg har altid (senest var vist i 2010) smilet når et tøjekspedient har
brugt udtrykket "en buks". Det han mener er naturligvis et par bukser,
for jeg har aldrig haft planer om at købe et enkelt bukseben.

Og det samme med briller. Hvorfor siger man "et par"?
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen
Poul E. Jørgensen
2020-08-04 10:15:57 UTC
Post by Kurt Hansen
[...]
Fordi der i princippet er to.

En brille består af to glas. Ophavet til ordet er græsk-latin beryllus,
som er en akvamarin eller en safir, altså en gennemsigtig ædelsten.

Bukser består af to rør.

På tysk siger man eine Hose = et par bukser, og eine Brille = et par
briller.
--
Fjern Z hvis du svarer pr. e-mail.
Remove the Z if replying by e-mail.
Poul E. Jørgensen
2020-08-04 10:47:19 UTC
Post by Poul E. Jørgensen
En brille består af to glas. Ophavet til ordet er græsk-latin beryllus,
På gammeldansk hed det glarøje - et ord der har levet så længe, at det
er med i ODS, se
https://ordnet.dk/ods/ordbog?entry_id=60144642&query=glar&hi=Gla
Poul E. Jørgensen
2020-08-04 11:04:13 UTC
Post by Poul E. Jørgensen
På gammeldansk hed det glarøje -
Ordet brille synes at dukke op i 1500-tallet (som det også gør på tysk).
De lærde synes at have brugt ordet conspicilia.
Poul E. Jørgensen
2020-08-04 14:06:42 UTC
Post by Poul E. Jørgensen
En brille består af to glas. Ophavet til ordet er græsk-latin beryllus,
som er en akvamarin eller en safir, altså en gennemsigtig ædelsten.
At det gik denne vej er angiveligt følgende:

I middelalderen var halv-ædelsten som beryl, safir etc. meget omtalt og
anvendt i kirkelige sammenhænge, fordi - if. Johannes' Åbenbaring kap.
21 (Ny Testamente) - det Ny Jerusalems grundmure (i Himlen) var prydet
af sådanne ædelsten:

»V. 19 Bymurens grundsten var prydet med alle slags ædelsten: den
første grundsten var jaspis, den anden safir, den tredje kalkedon, den
fjerde smaragd, v. 20 den femte sardonyks, den sjette sarder, den
syvende krysolit, den ottende beryl, den niende topas, den tiende
krysopras, den ellevte hyacint, den tolvte ametyst.«

I kirkerne havde man relikvieskrin og monstranser, og for at de troende
kunne bese relikvierne eller nadverbrødet var der på disses beholdere
indsat slebne beryller. Da opdagede man den slebne stens optiske
egenskaber, hvilket omkring 1300 førte til opfindelsen af brilleglas.

Det skulle være ganske vist.
Klaus Alexander Seistrup
2020-08-04 16:37:03 UTC
Post by Poul E. Jørgensen
Bukser består af to rør.
Hvis man tager på guidet aftentur på Hammershus Slotsruin, får man at
vide af den middelalderklædte guide, mens han hiver op i gevandterne,
at “Her ser I hvorfor det hedder et par bukser: Dengang bestod bukser
af to rør man tog på enkeltvis.”
--
Klaus Alexander Seistrup
🚀 gemini://port1965.eu/
Isachsen
2020-08-04 13:39:49 UTC
Kurt Hansen wrote:
:: ... et par briller
:: ... et par bukser
::
[...]
:: --
:: Venlig hilsen
:: Kurt Hansen

Forsøk på (et spekulativt) svar.
Den aller første "brille" besto av et enkelt glass.
Et vellykket hjelpemiddel med andre ord.
Så steg efterspørselen og man kunne øke produksjonen og antageligvis
senke prisen.
Derefter fant man på å lave en brille til hvert øye.
Med en sammenkobling slik at man kunne henge dem på nesen.
Genialt - så ble det et par briller.

Isachsen
Bertel Lund Hansen
2020-08-05 06:48:38 UTC
Post by Kurt Hansen
Og det samme med briller. Hvorfor siger man "et par"?
Det har du fået forklaret. Jeg vil blot sige at det ikke længere
er ualmindeligt at nogen siger "en brille". Det var tidligere kun
i optikerkredse at man hørte det. Men det giver en del træffere
ved en søgning, og selv om nogle af dem er affattet af fagfolk,
så er det et skred at de bruger udtrykket henvendt til alle.
Eksempel:

http://www.optikerforeningen.dk/Files/Billeder/2010_og_tidligere/Artikler/2007_6_2_briller_sender_signaler.pdf
--
/Bertel