Lidt om lidenskab
Kurt Hansen
2020-06-19 05:28:42 UTC
Angela Merkel sagde forleden, at hun vil bruge al sin energi og
lidenskab på at få den kommende budgetpakke igennem.

"Lidenskab" er vel ikke det der falder en ind, når Mutti kommer på skærmen?
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen
Bertel Lund Hansen
2020-06-19 10:38:59 UTC
Post by Kurt Hansen
Angela Merkel sagde forleden, at hun vil bruge al sin energi og
lidenskab på at få den kommende budgetpakke igennem.
"Lidenskab" er vel ikke det der falder en ind, når Mutti kommer på skærmen?
Hvorfor ikke? Du sigter nok til at du ikke bliver lidenskabeligt
forelsket i hende, men lidenskab dækker mange andre ting.

Derudover er seksuel lidenskab en personlig ting. Der findes en
dansk tv-person som for mig er noget af det mest usexede jeg har
set, men hendes kæreste og ganske mange andre finder hende sexet.

PS. Der er ikke spor i vejen med hendes udseende eller optræden,
men hun anslår bare ikke de strenge i mig der får musikken til at
spille.
/Bertel
Kurt Hansen
2020-06-19 15:39:38 UTC
Post by Bertel Lund Hansen
Post by Kurt Hansen
[...]
Jeg overvejede faktisk at skrive "Lidenskab (i alle ordets
betydninger)", så der ville være frit slaw.

Mutti er helt sikkert godt begavet, men jeg har aldrig oplevet hende
være lidenskabelig på nogen som helst måde. Men det kan jo være mig der
er ufølsom.
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen
Peter Loumann
2020-06-19 17:37:39 UTC
Post by Bertel Lund Hansen
er seksuel lidenskab en personlig ting.
Kloge ord! Da jeg for ½ årh. siden arbejdede i Tyskland havde jeg en
tyrkisk kollega. Når han havde fået et par øl ville han ha damer: "Dicke
Frauen!" Han efterstræbte afdelingens svært overvægtige & noget ældre
bogholderske.
pl
Peter Loumann
2020-06-20 07:27:22 UTC
"Dicke Frauen!"
Tysk har et fedt ord: vollschlank, brugt i ægteskabsannoncer, nu nok
datingsider, og signalementer, vist kun om kvinder.
pl
Poul E. Jørgensen
2020-06-20 08:47:44 UTC
Post by Peter Loumann
"Dicke Frauen!"
Tysk har et fedt ord: vollschlank, brugt i ægteskabsannoncer, nu nok
datingsider, og signalementer, vist kun om kvinder.
Jeg kender det nu mest fra tøjannoncer for kvinder. Se fx
https://www.pinterest.dk/cardinsprengler/mode-f%C3%BCr-vollschlanke/

Ofte kaldes kvinder i den slags annoncer 'mollig', et sødt ord der
svarer til dansk buttet.

- Altså aldrig noget med 'overvægtig', og aldrig billeder af extremt
fede modeller i smart tøj. De må selv ligge og rode med deres tøjproblemer.
--
Fjern Z hvis du svarer pr. e-mail.
Remove the Z if replying by e-mail.
Tom wagner
2020-06-19 11:22:33 UTC
Post by Kurt Hansen
Angela Merkel sagde forleden, at hun vil bruge al sin energi og
lidenskab på at få den kommende budgetpakke igennem.
"Lidenskab" er vel ikke det der falder en ind, når Mutti kommer på skærmen?
Jeg tror da, at hun vil arbejde ivrigt og "med stærk interesse eller
forkærlighed for noget"
DDO: Synonym passioneret

DDO nævner ordet jalousi.
På tysk siger man vist, at Eifersucht ist eine Leidenschaft, die mit
Eifer sucht, was Leiden schaft.
Peter Loumann
2020-06-19 17:39:36 UTC
Post by Tom wagner
Eifersucht
Sucht svarer til eng. addiction. Jeg kan ikke lige finde et godt dansk
synonym. Drogensucht, Trunksucht. Fortsæt selv.
pl
Poul E. Jørgensen
2020-06-20 15:19:13 UTC
Post by Peter Loumann
Post by Tom wagner
Eifersucht
Sucht svarer til eng. addiction. Jeg kan ikke lige finde et godt dansk
synonym. Drogensucht, Trunksucht. Fortsæt selv.
Det kunne være 'afhængighed.

Sucht og süchtig betyder oprindeligt sygdom og sygelig.
De er faktisk beslægtet med dansk syg og tysk Seuche (syge, epidemi) og
tysk siech (syg, men gammeldags).

Drogensucht er så en sygelig afhængighed af narkotiske stoffer. Personen
kaldes drogensüchtig.

'Süchtig' kan derfor i dag bruges på den her måde:

Er ist süchtig nach Computerspielen.
Meine Tochter ist süchtig nach Make-up.

- altså sygeligt optaget af.

Eifersucht er en nydannelse, der kom ind efter 1500-tallet.
Oprindeligt hed det blot Eifer og betød oprindeligt lidenskab, raseri
jalousi.
Ein Eiferer betød en fanatiker, en der går lidenskabeligt ind for noget.

Hos Luther hedder 'en nidkær gud' ein eifriger Gott (5.Mosebog 6:15).
Det skal forstås som en rasende gud, man ikke skal rage uklar med. Den
latinske Vulgata har nogenlunde det samme.
I den danske 1992-oversættelse er han en lidenskabelig gud - som vel
næppe forstås i dag.
Anders D. Nygaard
2020-06-20 20:14:58 UTC
Post by Peter Loumann
Post by Tom wagner
Eifersucht
Sucht svarer til eng. addiction. Jeg kan ikke lige finde et godt dansk
synonym. Drogensucht, Trunksucht. Fortsæt selv.
Trang?

/Anders
m***@gmail.com
2020-07-18 23:15:42 UTC
Pålideligt hurtigt lån kun for beboere

Kontakt os for alle dine låneanmodninger hurtigt og sikkert med en rimelig rente, prioritetslån, kredit for en investering.
***@gmail.com
0034 919 018171

Peter Loumann
2020-06-19 17:30:05 UTC
Post by Kurt Hansen
"Lidenskab" er vel ikke det der falder en ind, når Mutti kommer på skærmen?
Du har vist et problem i forhold til (tidl: med) at skelne mellem mit & dit
pl
Peter Loumann
2020-06-19 17:58:45 UTC
Post by Kurt Hansen
"Lidenskab" er vel ikke det der falder en ind, når Mutti kommer på skærmen?
En eller anden premier- eller undenrigsminister, Berlusconi?, kaldte hende
if. presseforlydender "unfuckable". Experter i diplomati mener at den slags
måske ikke er gavnligt for forhandlingsklima.
pl
Bertel Lund Hansen
2020-06-19 18:10:16 UTC
Post by Peter Loumann
En eller anden premier- eller undenrigsminister, Berlusconi?, kaldte hende
if. presseforlydender "unfuckable".
Det kan han selv være.
--
/Bertel