rejseland Tyskland
Peter Loumann
2020-06-05 19:53:07 UTC
Om 10 dage kan vi igen rejse til udlandet, hvis vi bare vælger Norge,
Island eller Tyskland. Vi kan rejse til flere lande, men så er det på eget
ansvar & ka ha slemme konsekvenser.

Tyskland har både store byområder & tyndtbefolkede land- / naturområder.
Sundhedsmyndighederne fraråder storbyer. Så er der det landlige.
Hvis vi snakker "Kurzurlaub" eller "Nah-erholung" er der 2 oplagte
muligheder: Mecklenburgische Seenplatte & Lüneburger Heide.

Den sidste er noget de fleste danskere fræser forbi ad A7 ml. Hamburg &
Hannover. Men det er et dejligt ferieområde med mange gæster fra storbyerne
omkring, også Bremen, Braunschweig & Wolfsburg. Der er heller ikke langt
fra Berlin & Bielefeld.

Heden er som i Jylland & Nordsjælland menneskeskabt: afskovning & flg.
udvasking af næringsstoffer. Den har med god grund navn efter Lüneburg,
fordi meget af det fældede træ blev brugt til saltsydning. Nedersachsen har
vist aldrig haft en Dalgas, alligevel er en del af jorden nu opdyrket, især
med afgrøder vi kender fra Lammefjorden: asparges som tyskerne foretrækker
hvide, og Heidekartoffeln*. En del er gået naturens gang og er sprunget i
skov, især birk og fyr. Resten er fredet og plejes af græssende dyr -
fårene hedder Schnucken på de kanter.

Der er masser af gode gæstgiverier med moderate priser. Der satses på
gastronomi, lokal & økologisk. Lamme- & gedekød, Heidehonig*, lokal øl,
snaps & kompot på hedens bær.

Højsæson er september når lyngen blomster. Så der skulle være gode
muligheder i dansk skoleferie. Om det så kan erstatte Mallorca eller Kreta

*) Her havde jeg forventet et -n-, men det bruger de ikke.
pl
Martin Larsen
2020-06-05 20:02:22 UTC
Post by Peter Loumann
Vi kan rejse til flere lande, men så er det på eget
ansvar & ka ha slemme konsekvenser.
En del rejseforsikringer dækker fuldt ud selv om du rejser til et af de
lande man fraråder:

https://nyheder.tv2.dk/samfund/2020-06-05-overblik-din-forsikring-daekker-maaske-ikke-hvis-du-trodser-udrejseforbud

Det endda selv om du skulle blive syg af Covid-19.

Så værre er det altså heller ikke.
--
tv4ever.dk
bedrevejr.dk
Peter Loumann
2020-06-05 20:19:32 UTC
[...]
Mit forsikringsselskab er ikke på den liste.
Rejsevejledningen er ikke ufejlbarlig - jeg har i en anden tråd nævnt et
exempel *jeg* finder mindre logisk.
Jeg er ikke moralist her. Alligevel synes jeg det er bedst at følge UM's
rejsevejledning.
pl
Peter Loumann
2020-06-06 13:17:46 UTC
Post by Peter Loumann
exempel *jeg* finder mindre logisk.
Jeg er ikke moralist her. Alligevel synes jeg det er bedst at følge UM's
rejsevejledning.
Fremhævelsen fordi jeg ikke mener det bør være en individuel bedømmelse. En
evt. risiko angår jo ikke kun en selv. SDet så vi et sandsynligt exempel på
med 1. g'erne i Roskilde.

https://nyheder.tv2.dk/samfund/2020-06-05-trodser-anbefalinger-og-rejser-sydpaa-jeg-tror-at-det-er-farligere-at-tage-til
"Trodser anbefalinger og rejser sydpå: - Jeg tror, at det er farligere at
tage til Islands Brygge"
pl
m***@gmail.com
2020-07-18 23:19:49 UTC
Pålideligt hurtigt lån kun for beboere

Kontakt os for alle dine låneanmodninger hurtigt og sikkert med en rimelig rente, prioritetslån, kredit for en investering.
***@gmail.com
0034 919 018171

Poul E. Jørgensen
2020-06-06 10:28:46 UTC
Post by Peter Loumann
Heidehonig*, lokal øl,
*) Her havde jeg forventet et -n-, men det bruger de ikke.
Altså på dansk lynghonning. 'Die Heide' er lyng, både lyngstrækninger
som vort 'hede' og en lyngplante (det sidste på tysk: eine Heide eller
eine Heidepflanze).

Internet-reklame:
Kaufen Sie alle Sorten von Sommerheide (Calluna) und Winterheide (Erica)
direkt aus Ihrer regionalen Baumschule.

Det manglende binde-n er åbenbart reglen.
Grimm Deutsches Wörterbuch har (på række):

heidebesen, m.
heidebiene, f.
heidebienkraut, n.
heideböckchen, n.
heideboden, m.
heidebrand, m.
heidebusch, m.
heidechse, f.
heideckern, n.
heidedeich, m.
heidedrossel, f.
heideente, f.
heideerde, f.
heidefench, m.
heideflechte, f.
heidefutter
heidegras, n.
heidegrütze, f.
heidehonig, m.
heidehopfen, m.
heideknecht, m.
heidekolk, m.
heidekorn, n.
heidekraut, n.
heidekresse, f. etc.

Men det findes også med binde-n, fx Heidenröslein (også Heideröslein),
hvor Heidenröslein virker poetisk og straks giver association til
Goethes digt med samme titel. Ordbøgerne synes ikke at kende andre.

Hvad så med Heiden-? Det opfattes normalt som førsteled af 'der Heide' =
en hedning.

Her har Grimm bl. a.:

heidenkind, n.
heidenkirche, f.
heidenklang, m.
heidenkorn, n.
heidenkost, f.
heidenkoth, m.
heidenkunst, f.
heidenland, n.
heidenlärm, m.
heidenlaster, n.
heidenleben, n.
heidenlilie, f.
heidenmann, m.
heidenmäszig, adv.
heidenmeise, f.
heidennatur, f.

MEN: læg mærke til
Heidenlärm = fandens til larm, plus:
eine Heidenangst haben = være skidebange,
Heidenarbeit = et pokkers slæb,
ein Heidengeld für etwas bezahlen = give en hulens masse penge for noget.
--
Fjern Z hvis du svarer pr. e-mail.
Remove the Z if replying by e-mail.
Peter Loumann
2020-06-06 10:59:46 UTC
Post by Poul E. Jørgensen
Hvad så med Heiden-? Det opfattes normalt som førsteled af 'der Heide' =
en hedning.
Ja
Post by Poul E. Jørgensen
eine Heidenangst haben = være skidebange,
Heidenarbeit = et pokkers slæb,
ein Heidengeld für etwas bezahlen = give en hulens masse penge for noget.
Der kender jeg "Affen-"
pl
Poul E. Jørgensen
2020-06-06 14:20:23 UTC
Post by Poul E. Jørgensen
Post by Peter Loumann
Heidehonig*
*) Her havde jeg forventet et -n-, men det bruger de ikke.
Det manglende binde-n er åbenbart reglen.
Reise har som førsteled heller ikke -n:
Reisekosten
Reisezeit etc. etc.

sml. Redeteil, Redewendung, Pflegekind, Pflegeheim, Speisekammer,
Speisekarte og sikkert en del flere.

Peter Jørgensen: Tysk grammatik, bd. I (udgaven 1962, afsnittet
sammensætninger), anser typen for sjælden.
Peter Loumann
2020-06-06 18:08:07 UTC
Post by Poul E. Jørgensen
[...]
Det har han temmelig sikkert haft styr på
pl
Peter Loumann
2020-06-06 18:12:28 UTC
asparges som tyskerne foretrækker hvide
Das weiße Gold (det hvide guld).
Danskerne går traditionelt op i når der kommer nye kartofler & jordbær.
(Nord)tyskerne har det på lignende måde med Spargel & Matjes: jomfrusild,
der kommer omtrent samtidig.
--
pl