Udødelig
Bertel Lund Hansen
2020-07-28 17:07:37 UTC
ASftenshowet: Keld Heik bliver spurgt om én ting som han vil
huske om Bent Fabricius.

Der er to ting jeg vil huske, musikken til Olsenbanden og
til Matador. De er udødelige, og det vil de blive ved
med at være.
/Bertel
Kim Ludvigsen
2020-07-28 22:07:02 UTC
Post by Bertel Lund Hansen
[...]
I modsætning til musikeres navne, de ændres sommetider - og sommetider
uden musikerens godkendelse ...
Mvh. Kim Ludvigsen
Poul E. Jørgensen
2020-07-29 07:56:54 UTC
Post by Bertel Lund Hansen
Der er to ting jeg vil huske, musikken til Olsenbanden og
til Matador. De er udødelige, og det vil de blive ved
med at være.
Medlemmerne af Det Franske Akademi blev (bliver vist stadigvæk) betegnet
som 'de udødelige'. I dag er langt hovedparten glemt.

Glemslen har dog ikke i samme grad ramt modtagerne af Nobel-prisen i
litteratur, se https://da.wikipedia.org/wiki/Nobelprisen_i_litteratur

Men hvilke danskere gider i dag læse Karl Adolph Gjellerup (1917)?

PS: Da for nogle årtier siden en række aldeles ukendte digtere fra
fjerne himmelstrøg fik tildelt prisen, skrev en avis hånende, at prisen
snart tildeles en mongolsk fårehyrde, hvis tyve digte er er nedskrevet
på birkebark.
--
Fjern Z hvis du svarer pr. e-mail.
Remove the Z if replying by e-mail.
Bertel Lund Hansen
2020-07-29 08:03:34 UTC
Post by Poul E. Jørgensen
[...]
Jeg kender 31 ud af de 119 navne, men jeg har ikke læst værker af
alle 31.
/Bertel
Jan Kronsell
2020-07-29 21:29:22 UTC
Post by Bertel Lund Hansen
Post by Poul E. Jørgensen
[...]
Kender 42 af navnene og har læst noget af de 20, hvoraf en del var
pligtlæsning i gymnasiet.

Jan
Poul E. Jørgensen
2020-07-30 08:54:17 UTC
Post by Jan Kronsell
Kender 42 af navnene og har læst noget af de 20, hvoraf en del var
pligtlæsning i gymnasiet.
Hvis man tjekker rækken, vil man opdage at Nobel-komitéen, især i de
tidligste år, udmærkede ikke blot skønlitterære forfattere, men også
velskrivende historikere (fx Theodor Mommsen 1902) eller filosoffer med
en humanistisk Weltanschaung (fx Rudolf Christoph Eucken 1908).

Først med den bengali-skrivende Rabindranath Tagore (1913), kendt fra
engelske oversættelser, vovede man sig uden for Europa.

Den næste ikke-europæer var Sinclair Lewis (1930), der dog som
US-amerikaner nok ikke var så fremmedartet at det gjorde noget.

Den første kvinde var Selma Lagerlöf i 1909.
Poul E. Jørgensen
2020-07-29 08:23:33 UTC
Post by Poul E. Jørgensen
Men hvilke danskere gider i dag læse Karl Adolph Gjellerup (1917)?
Nogle får undertiden en renæssance.

Hermann Hesse (1946) i hippie-tiden på grund af hans interesse for
indisk filosofi og hans bog 'Der Steppenwolf'.

Albert Camus (1957) i disse Corona-dage på grund af bogen 'Pesten' - som
virkelig er go'!

Til en vis grad Henrik Pontoppidan (1917) ved Bille Augusts
filmatisering af Lykke-Per.