Begrebet "kompliment"
Kurt Hansen
2020-07-27 15:06:37 UTC
Jeg er (jo) en gammel gris på 66 og det sidder dybt i flæsket på mig at
uddele komplimenter. Ikke voldsomt, me3n når jeg finder det passende.

Det kan f.eks. være meget direkte, f.eks. "Du er smuk", men som oftest
er det mere tilbageholdende, f.eks. "Du er meget tiltalende" eller "Jeg
sætter pris på vort bekendtskab, da jeg finder dig meget XXX".

Hvorfor er det blevet sådan, at den slags ikke er tilladt? Hvorfor
bliver det automatisk opfattet som sexchikane? Det forstår jeg
simpelthen ikke.
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen
Tom Wagner
Det er måske ikke det, du siger, men måden, altsa, at du siger det på?
Jan Kronsell
2020-07-27 21:37:51 UTC
Post by Kurt Hansen
[...]
Måske fordi kvinder/piger (og sikker også mænd) i dag ikke ønsker
komplimenter fra alle og enhver, men kun fra mænd/kvinder, de selv kunne
være interesserede i. Så hvis jeg, der også er en gammel gris, giver en
kompliment, til en 25-årig kollega, vil det blive opfattet negativt, men
måske ville det blive opfattet positivt, hvis det var mit 25-årige jeg,
der gav komplimenten - måske!

Jan
Poul E. Jørgensen
2020-07-28 07:04:21 UTC
Post by Kurt Hansen
"Du er smuk",
På min arbejdsplads snakkede kvinderne engang i en frokostpause om at i
Sydeuropa var mændene langt mere galante med komplimenter end de noget
bøvede danskere.

Jeg var så fræk at opstille to scenarier:

1.
Jeg til kvinden: "Hvor er du smuk i dag."
Hun: "Hva'? Er det kun i dag jeg er smuk?"

2.
Jeg til kvinden: "Hvor er du smuk."
Hun: "Hør! Hva' er du ude på?"
--
Fjern Z hvis du svarer pr. e-mail.
Remove the Z if replying by e-mail.
Isachsen
2020-07-28 14:17:30 UTC
Poul E. Jørgensen wrote:
:: Den 27-07-2020 kl. 17:06 skrev Kurt Hansen:
::
::: "Du er smuk",
::
[...]
:: Hun: "Hør! Hva' er du ude på?"
:: --
:: Fjern Z hvis du svarer pr. e-mail.
:: Remove the Z if replying by e-mail.

Jeg kan en litt annen variant. Den er selvopplevet (fra en tid, da jeg
ennu våget å fremsi slike komplimenter).

3. Jeg til kvinden: Noe lignende det du selv ytret.
Hun: Det er sikket noe du sier til alle unge kvinner. (Med et tonefall
som i "Ikke prøv deg").

Isachsen
Poul E. Jørgensen
2020-07-28 16:28:08 UTC
Post by Isachsen
3. Jeg til kvinden: Noe lignende det du selv ytret.
Hun: Det er sikket noe du sier til alle unge kvinner. (Med et tonefall
som i "Ikke prøv deg").
Jeg oplevede det her:

Der var på min arbejdsplads blevet ansat en ung smuk kvinde, og en
mandlig kollega sagde lidt forsigtigt til hende: " Det ku' godt ligne en
score-replik, men har vi ikke truffet hinanden før?"

Alle valgte at le højt.
Niels P Sønderskov
2020-07-28 07:40:20 UTC
Post by Kurt Hansen
[...]
Ingen interesserer sig for hvad der sidder dybt i flæsket på gamle grise, og hvis de tænkte lidt over, hvad meningen med deres vurdering af andres udseende skulle være, så holdt de den nok for sig selv.
--
Niels P Sønderskov