Kend dit mordvåben
Christina Estrup
2003-12-16 21:44:45 UTC
Jeg savner en god (og kort) betegnelse for et redskab, der kaldes "garrotte"
på engelsk.

Det består af en line, hvor der en en lille fast løkke i hver ende. Man
trækker linen gennem en af løkkerne, anbringer den store løkke omkring
halsen på offeret og strammer til, indtil vedkommende er død.

Mine ordbøger kalder det en "(strangulerings-)slynge". Med "strangulerings-"
er ordet for langt, og uden lyder det snarere som et kasteredskab end et
kvælningsvåben. Jeg har overvejet "løkke" eller muligvis "snare" (selv om
sidstnævnte nærmere er en fælde). Nogen, der har nogen gode forslag?
Christina Estrup
Poul Erik Jørgensen
2003-12-16 21:52:29 UTC
Post by Christina Estrup
Jeg savner en god (og kort) betegnelse for et redskab, der kaldes
"garrotte" på engelsk.
På dansk hedder det også garrotte.
Selve drabsmåden hedder garrottering, verbet at garrottere.
Så det kan ikke hedde anderledes.
Garrottering har været i brug op til nyeste tid i diverse regimer.

Poul Erik Jørgensen
--
Remove NNN from my e-mail address when replying.
Enlevez NNN de mon adresse électronique pour me répondre.
Christina Estrup
2003-12-17 08:29:13 UTC
Post by Poul Erik Jørgensen
Post by Christina Estrup
Jeg savner en god (og kort) betegnelse for et redskab, der kaldes
"garrotte" på engelsk.
På dansk hedder det også garrotte.
Jeg synes bare ikke, at den konkrete garrotte passer på den beskrivelse, jeg
finder, når jeg slår ordet op i diverse ordbøger/leksika. Er det mine
opslagsværker, der er bagud?
Christina Estrup
Poul Erik Jørgensen
2003-12-17 16:13:46 UTC
Post by Christina Estrup
Jeg synes bare ikke, at den konkrete garrotte passer på den
beskrivelse, jeg finder, når jeg slår ordet op i diverse
ordbøger/leksika. Er det mine opslagsværker, der er bagud?
Der er et billede her. Det er tilsyneladende en stand-garrotte, som står i
et fængsel f. eks.
http://www.corkscrew-balloon.com/misc/torture/27.html
Der er en art jernstang man drejer rundt, og i halsringen er der et eller
andet der derved strammer mod offerets strube. Det kaldes et sted for
strangle with an iron collar, så iron collar er vel halsringen.

Billede nr 2 på siden viser en offentlig henrettelse, hvor den type
garrotter har været anvendt.
Man kan formentlig uden videre anvende mindre instrumenter for at opnå samme
virkning.

Poul Erik Jørgensen
vadmand
2003-12-17 20:13:42 UTC
Apropos henrettelsesmetoder: I en tv-tekstning så jeg i dag en betjent
beskrive et mord således: "Han rettede pistolen mod hans nakke og skød ham
en kugle for panden"

Det skal understreges, at panden ikke optrådte i den amerikanske version.

Per V.
Torsten Poulin
2003-12-17 21:45:25 UTC
Post by vadmand
Apropos henrettelsesmetoder: I en tv-tekstning så jeg i dag en betjent
beskrive et mord således: "Han rettede pistolen mod hans nakke og skød ham
en kugle for panden"
Krumbaneskyts?
Torsten
thomas t
2003-12-17 21:56:22 UTC
skød ham en kugle for panden"
hvad laver det "for" egentlig dér? Er det det samme som i "at gøre ngt for
ngn" eksempelvis?

Altså at skyde ham en kugle ... der forøvrigt er tænkt at skulle modtages af
panden (i modsn til hans andre kropsområder).

En kasus-rest?
Torsten Poulin
2003-12-17 21:59:06 UTC
Post by thomas t
skød ham en kugle for panden"
hvad laver det "for" egentlig dér? Er det det samme som i "at
gøre ngt for ngn" eksempelvis?
Man slår også en ko for panden.
Torsten
thomas t
2003-12-17 22:08:34 UTC
Post by Torsten Poulin
Post by thomas t
skød ham en kugle for panden"
hvad laver det "for" egentlig dér? Er det det samme som i "at
gøre ngt for ngn" eksempelvis?
Man slår også en ko for panden.
Ja. Jeg har altid kendt udtrykket og ingen problemer med at bruge det
korrekt. Det faldt mig bare for brystet, at her måske var en chance for
klaring.
Bertel Lund Hansen
2003-12-18 07:03:00 UTC
Post by thomas t
Ja. Jeg har altid kendt udtrykket og ingen problemer med at bruge det
korrekt. Det faldt mig bare for brystet, at her måske var en chance for
klaring.
Ja, og især nu da julen står for døren.
--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/ FIDUSO: http://fiduso.dk/
vadmand
2003-12-17 23:23:50 UTC
Post by Torsten Poulin
Post by vadmand
Apropos henrettelsesmetoder: I en tv-tekstning så jeg i dag en betjent
beskrive et mord således: "Han rettede pistolen mod hans nakke og skød ham
en kugle for panden"
Krumbaneskyts?
Måske var det sådan en, Kennedy blev skudt med?

Per V.
Tron Furu
2003-12-18 02:37:21 UTC
Post by vadmand
Post by Torsten Poulin
Post by vadmand
en kugle for panden"
Krumbaneskyts?
Måske var det sådan en, Kennedy blev skudt med?
Eller denne:

"Krummlauf"-versjon av Haenel MP43/Sturmgeschütz 44:

2003-12-18 06:59:58 UTC
Post by Torsten Poulin
Post by vadmand
beskrive et mord således: "Han rettede pistolen mod hans nakke og skød ham
en kugle for panden"
Krumbaneskyts?
Pjat. Det er da en fin beskrivelse. Kuglen rammer bare
*indersiden* af panden.
Herluf Holdt, 3140
2003-12-17 04:05:31 UTC
Post by Christina Estrup
Jeg savner en god (og kort) betegnelse for et redskab, der
kaldes "garrotte" på engelsk.
Henrettelsesinstrumentet (tidl. anvendt i Spanien og Cuba),
hedder også "kvæleskrue".
(Af spansk /garrote/ 'stok, kvæleskrue med stok', af omstridt
oprindelse.) [SDE]

Sikken et hyggeligt emne i denne søde juletid :-)
'rluf
Bertel Lund Hansen
2003-12-17 04:51:21 UTC
Post by Christina Estrup
Det består af en line, hvor der en en lille fast løkke i hver ende. Man
trækker linen gennem en af løkkerne, anbringer den store løkke omkring
halsen på offeret og strammer til, indtil vedkommende er død.
En raffineret variation:

Man gokker ofret i skallen så han besvimer. Derefter lægger man
en ståltrådsslynge om halsen på ham og binder den anden ende
rundt om hans knæ mens han ligger sammenbøjet. Derefter putter
man ham i en sæk og efterlader ham.
Christian Riis
2003-12-17 14:04:22 UTC
Post by Christina Estrup
[...]
Det forstaar jeg ikke. Hvad skulle der ske ved det?

MVH
Christian
--
Underberg wie wunderbar,
Ist ein brauner superklar.
Dann tut der Magen nicht mehr spießen.
Bertel Lund Hansen
2003-12-17 16:21:55 UTC
Post by Christian Riis
Post by Bertel Lund Hansen
[...]
Jeg glemte lige at hænderne skulle være bundet på ryggen.

Når han vågner og opdager at han er i en sæk, vil han uvægerligt
strække benene af fuld kraft for at komme ud af sækken.
f***@oncable.dk
Hvordan gik du fandt du svaret
dk.kultur.sprog
2016-08-15 14:05:35 UTC
Post by Christian Riis
Post by Bertel Lund Hansen
[...]
Min ejer havde læst det gamle indlæg her på siden, og han viste mig det og sagde det skal vi prøve.

Han pressede en klud med kloroform hen over min næse, og da jeg besvimede bandt han mine hænder på ryggen, og så bandt han mine anker sammen med et reb som han bandt op til hænderne, og så tog han et reb mere og bandt om halsen på mig og ned til anklerne og smed mig så i en sæk som han bandt til ved snøvsen.

Da jeg vågnede op i sækken spjættede jeg med mine ben som jeg forsøgte at strække ud, med det resultat rebet om halsen strammede mere og mere og også rebet om mine håndled strammede til, så jeg umuligt kunne komme fri.

Han sparkede til sækken så jeg gik endnu mere i panik og rebet om håndled og halsen strammede endnu mere når jeg forsøgte at sparke mig fri i sækken.

Efter nogen tid var jeg næsten bevistløs og så fik jeg lov at komme ud af sækken, men blev liggende bundet natten over på et koldt gulv i garagen som slave i bondage.

Jeg sov meget stille for ikke at blive kvalt, og er glad for det ikke var ståltråd der var om halsen så jeg var blevet garottet som i de gamle straffe.

Det var en dejlig barsk oplevelse, og jeg siger man lærer at slappa af og holde af at ligge i sækken godt bundet med bøjede ben.
dk.kultur.sprog
Jeg er helt enig med dig Christian, jeg har selv prøvet det på en ven der selvfølgelig blev reddet inden han døde på den smertefulde måde i sækken.
dk.kultur.sprog
2016-11-18 08:45:56 UTC
Post by dk.kultur.sprog
Post by Bertel Lund Hansen
Post by Christian Riis
Post by Bertel Lund Hansen
[...]
Jeg havde tabt i rafling til en af mine venner der havde læst tråden her på siden, og straffen for at tabe var jeg fredag aften fik hænderne bundet fast til mine nosser, og så blev mine ankler bunder sammen og enden af rebet blev bundet op om min hals. Efter det blev jeg lagt i en gammel kornsæk der blev snøret til ved snøvsen og så blev jeg lagt ud i bagagerummet hvor min ven sagde jeg skulle hygge mig i 2 døgn.
Det var 2 lange døgn, og selv om jeg i starten forsøgte at slippe fri, opdagede jeg hurtigt det var klogt at af holde mig i ro, og tage til efterretning at det at tabe er æresgæld og taberen må tage imod straffen der er spillet op.
Jeg er færdig med at spille om det at blive bastet og bundet og smidt i en sæk på den måde, for selv om det er hårdt og ikke rart, så er det alligevel noget man som taber lærer af, så tak for straffen.
mvh ***@sol.dk
j***@sol.dk
2018-03-24 12:58:51 UTC
Post by dk.kultur.sprog
Post by dk.kultur.sprog
Post by Bertel Lund Hansen
Post by Christian Riis
Post by Bertel Lund Hansen
[...]
Hej igen Nu 1½ år senere har jeg fået samme tur igen, jeg havde klappet en dejlig tøs på hendes smukke røv, og det blev hun sur over, så hun fik en flok at hendes venner til at give mig en lærer streg, og en af dem kendte mit gamle indlæg her fra siden, så jeg fik håndled og ankler bundet sammen og blev smidt i en sæk som de bandt sammen og bar mig så ud i bagagerummet af en bil hvor de smed mig op i.

De tævede løs på sækken for at få mig til at give dem tlf. nummeret til mit arbejde, og efter lidt tid overgav jeg mig. Jeg hørte pigen ringede og fortalte hun gerne ville have mig med på en rejse i en uge fordi hun havde en ven der havde slået op med hende så hun havde en gratis billet som hun gerne ville give mig hvis jg måtte få fri en uge.

Min chef er megert flink, og hun fik lov til at tage mig med på ferie en uge.

Hun sagde så lad os køre, nu har vi ham i en uge, og så smækkede de bagagerumes klappen i og kørte.

Jeg ved ikke hvor længe vi kørte, men efter lang til standsede bilen og jeg mærkede de løftede sækken ud af bilen, og pigen sagde lad os smide ham i hullet, der kan han ligge og sulte i den næste uge.

Jeg mærkede jeg med smidt ned i et eller andet hul, og lidt efter kunne jeg høre er låg blev labgt hen over hullet, og at der blev slået søm i låget, så jeg lå lukket inde i en sæk indelukket i et hul.

Jeg kunne mærke der ikke var meget plads, og selv om jeg sparkede vildt i sækken fandt jeg hurtigt ud af jeg var taget til fange og lukket nede i et hul.

Jeg ved ikke hvor længe jeg var i hullet, men pludselig jeg havde både skidt og pisset i sækken og der var en slem lúgt ligesom jeg var sulten, men der var ingen der hjalp mig.

Maven skreg af sult men der var intet at gøre og jeg troede jeg skulle dø, og der var ingen der kom og befriede mig.

Efter mange og lange dage hørte jeg låget blev skruet af, og jeg mærkede et reb strammede om sækken og jeg blev trukket op af hullet og fik sækken af, og blev så sparket ned i hullet igen, hvor de smed en spand ned med mad og noget at drikke og så fik jeg besked på jeg de næste 12 timer skulle være i hullet, til der var gået en uge og så ville jeg komme fri.

Da de 12 timer var gået fik jeg lov til at kommme op af hullet, og jeg så til min store overraskelse det var et stort beton rør jeg havde lagt i som var greavet ned i jorden, og jeg fik at vide at hvis jeg en anden gang ikke holdt fingerene væk, ville jeg igen komme i hullet.

Jeg blev så ført over til bilen og kørt hjem og de sagde hånligt farvel din møjkøter håber du haart lært at holde grabberne for dig selv en anden gang.
Kurt Hansen
2018-03-25 05:51:26 UTC
Post by j***@sol.dk
[...]
[klip]
Post by j***@sol.dk
[...]
Og hvad så nu? Har du så lært det?
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen
j***@sol.dk
2018-09-28 07:22:53 UTC
Post by j***@sol.dk
[...]
Kære Kurt
Op til sommerferien var vi til en fest hvor jeg igen glemte at holde fingerne for mig selv, og det gav mig en sommer jeg aldrig glemmer.
Den sidste dag før sommerferien kom de 2 venner fra i foråret hen på mit arbejde, og sagde jeg skulle med dem og tøsen på sommerferie i 2 uger.
Jeg fik besked på at sende en mail til mine venner at jeg rejste i 2 uger, og at jeg ikke kunne træffes de 2 næste uger.
Efter arbejdet holdt de alle 3 udenfor mit arbejde, og jeg fik besked på at sætte mig ind på bagsædet og blev så kørt ud til en gård langt ude på landet, hvor jeg blev gennet ind i stalden, og til min store overraskelse fik jeg besked på at tage tøjet af, og så blev jeg lagt hen over en halmballe hvor de gav mig en stor ble på, og sagde så de næste 2 uger er du vores ble turist.
Og så kom de med en lang kæde som de lagde om halsen på mig g trak den ned til mine bøjede ben som så blev lænket fast, og efter det blev mine håndled også låst fast til kæden bag min ryg hvor jeg lå med bøjede ben.
Jeg var således totalt hjælpeløs bundet sammen, og så kom de min stakkels krop ned i en plastiksæk som blev bundet til ved halsen inden de bar mig ud i bagagerummet på en bil.
Tøsen sagde så de næste 2 uger skal du med os på ferie, og i den tid kommer du ikke ud af bagagerummet, og du skal nok få det ondt når du pisser og skider i din ble, for du bliver ikke skiftet før ferien er forbi.
Jeg skreg og sagde må jeg ikke godt komme fri, men drengene svarede bare hånligt, HOLD kæft du bor de næste 2 uger i bagagerummet i din plastiksæk som er tæt så stanken af pis og lort ikke kommer ud af sækken og vi skal nok sørge for du får fuld kost hver dag i de 2 uger.
Jeg forsøgte at sparke mig fri, men opdagede hurtigt jeg ikke kunne komme fri, og da jeg så fortsatte med at snakke og skrige fik jeg en gagg i munden så jeg var helt tavs.
Tøsen grinede og sagde giv lige vores turist bind for øjnene, han skal ikke vide noget om tid og sted, og så fik jeg en mørk hætte ned over hovedet kun med hul til munden, inden bagagerummet blev lukket.
Jeg fik mad og noget at drikke hver dag, og hvor vi var henne ved jeg ikke for jeg mærkede bare bilen kørte, og nogle gange føltes det som en evighed når bilen holdt stille, og jeg kunne nogle gange høre musik og folk på gaden alt imens jeg blev holdt fanget.
Efter nogle dage var jeg meget øm i min krop på grund af den beskidte ble, og det blev mere og mere klamt, og flere gange når jeg fik åbnet munden for at få mad og noget at drikke spurgte jeg om vi ikke godt kunne stoppe, men der var ingen der svarede.
Det blev 2 lange uger, hvor jeg ikke en eneste gang kom ud af bagagerummet hvor jeg blev holdt fanget, fastlåst i lænkerne og lukket inde i sækken.
Dagene føltes meget lange, og jeg kedede mig, men efterhånden lærte jeg at acceptere jeg var deres ferie turist, og at jeg lige så godt kunne nyde den gratis ferie, som jeg jo selv var skyld i jeg fik - for jeg vidste jo godt de 2 fyre syntes det var sjovt at lege med mig og holde mig som fange.
Efter meget lang tid fik jeg at vide de 2 uger var gået, og jeg opdagede vi holdt på gården hvor jeg var blevet taget til fange, og jeg blev lukket ud af den stinkende sæk og blev spulet med kold vand inden de løsnede mine kæder og gav mig lov til at tage mit tøj på, og så blev jeg kørt hjem til mig selv med besked på, at stoppe med at tage på deres tøs, for ellers ville de igen gerne give mig ren oplevelse jeg aldrig glemmer.
Der er nu gået et par måneder, og jeg har mødt pigen og deres fyre et par gange og de grinede og sagde tak for sidst, håber du nød ferien.
AK ja det er jo ikke sjovt at blive straffet på den måde, men når man får det på afstand kan jeg godt grine lidt af det, men har ikke lyst til at prøve det igen.
I må have en god weekend mvh Just
Frank Sørensen
kom sækken i et bur og lås det så svine hvalpen ikke kan smutte væk
dk.kultur.sprog
2016-09-10 18:02:49 UTC
Post by Christian Riis
Post by Bertel Lund Hansen
Post by Christina Estrup
[...]
Jeg er enig hænderne skal være bundet på ryggen, og når han så har ståltrådsslyngen om halsen og den anden ende om hans knæ liggende sammenkrøllet i en sæk der er bundet til ved snøvsen. Når han så forsøger at sparke sig ud af sækken vil ståltrådsslyngen om halsen stramme til når han strækker hans ben ud, og så vil han kvæle sig selv langsomt indelukket i sækken.

Jeg ville nok vælge et tyndt reb om halsen på ham og binde den anden ende af rebet til anklerne på ham, som trækkes hårdt p så han ligger sammenkrøllet i sækken, og når han så forsøger at strække benene ud eller sparke sækken i stykker, så vil rebet om hans hals stramme til og løkken vil efter kort tid kvæle ham, og så kan du jo for en sikkerhedsskyld tage sækken og smide den i et fyldt badekar med vand, så du er 100% han er både kvalt og druknet i den klamme dejlige sæk.
mvh Just
Tron Furu
2003-12-17 08:29:12 UTC
Post by Christina Estrup
Jeg savner en god (og kort) betegnelse for et redskab, der kaldes "garrotte"
på engelsk.
SVJV bruker de "garrotte" ikke bare om den spanske varianten (med stol,
metallbånd, skruer og gjenger), men også om ganske enkle trådinnretninger.
Post by Christina Estrup
Det består af en line, hvor der en en lille fast løkke i hver ende. Man
trækker linen gennem en af løkkerne, anbringer den store løkke omkring
halsen på offeret og strammer til, indtil vedkommende er død.
Dette lyder litt usannsynlig i mine ører. Hvis du skal "lasso-fange" noen
sin hals, må materialet i tråden ha null friksjon, være rigid nok til at den
lille løkken glir jevnt, ikke sette seg fast i huden på halsen, osv. Prøv å
"kvele" en sammenrullet madrass ved å kaste en løkke over den og dra til ...
det tar 2 minutter å få det stramt.... og hvis det er en militær
commando-madrass, har du et laken over hodet før du vet ordet av det ....

En sånn liten lomme-garotte har ofte to små sylinderformede håndtak i hver
ende, sånn at man kveler motstanderens hals, og ikke skjærer av egne
fingertupper, som ofte er tynnere enn en nakke. Samtidig gir de et
tohåndsgrep som tillater å bryte motstanderens balanse, noe som kan være
hendig dersom han ellers ville kunnet kjempe mer effektivt imot.
Til å feste disse små håndtakene er det praktisk med en liten løkke i hver
ende av snoren, mistenker jeg.

Men har du en entydig kilde må du selvsagt følge den.
Post by Christina Estrup
er ordet for langt, og uden lyder det snarere som et kasteredskab end et
kvælningsvåben. Jeg har overvejet "løkke" eller muligvis "snare" (selv om
sidstnævnte nærmere er en fælde). Nogen, der har nogen gode forslag?
Kan du ikke bare skrive "kvalt med et tau", da?

TF
Christina Estrup
2003-12-17 18:10:53 UTC
Post by Tron Furu
SVJV bruker de "garrotte" ikke bare om den spanske varianten (med
stol, metallbånd, skruer og gjenger), men også om ganske enkle
trådinnretninger.
Mon den også går på dansk? Det ville unægtelig gøre det noget lettere, hvis
jeg bare kunne kalde den det samme.
Post by Tron Furu
[...]
Det er ikke så tit, jeg går og kvæler folk, så jeg tager dit ord for det.
:-)
Post by Tron Furu
[...]
Der sidder med garanti ingen deciderede håndtag på linen, så meget kan jeg
se. Der er muligvis en form for kappe på linen i de to løkker, så man ikke
får flået fingrene helt så meget af.
Post by Tron Furu
Kan du ikke bare skrive "kvalt med et tau", da?
Et par steder kan jeg nok slippe af sted med en omskrivning. Men to steder
siges der "This is a garrotte" og "You've got the garrotte", og der er der
ikke så meget at gøre.
Christina Estrup
Tron Furu
2003-12-17 19:10:46 UTC
Post by Christina Estrup
Post by Tron Furu
[...]
"Rettelse; ny feil følger (som vi sa i marinen): En slik lommedings heter
strengt tatt en "wire garrote", for å skille den fra mer forseggjorte
varianter.
...>
Post by Christina Estrup
Det er ikke så tit, jeg går og kvæler folk, så jeg tager dit ord for det.
Jo, men du har vel pakket en madrass ...? Altså, mini-poenget her er at
metoden med å bruke løkkene i enden til å lage en renneløkke er noe
urealistisk. På den annen side kan auteurene jo ha villet at det skulle være
det, for ikke å føre unge og ubefestede sjeler på ville veier. Er denne
prosessen en del av skildringen i angjeldende verk, må du jo holde deg til
det; det kunne jo imidlertid ha hendt at det ikke var det. Jeg har mer tro
på løkkene som håndtak i seg selv, som du skriver lenger nede.
Post by Christina Estrup
Post by Tron Furu
[...]
- Denne strengen* er til å kvele med / Her er strengen vi kveler med

- Du har strengen / Det er du som har strengen .

* Alternativt:
- alt som er langt og tynt, som wire, tråd, snor ...
- generisk: innretning, anordning, redskap ...
- demonstrativt: "den", "den der", "den her" ....
- eller altså alle typer sluttede kretsløp, dersom dette skal være slik:
løkke, klave, gjord ...

- sammensetningvis: kanskje prøve hva den skal arbeide på, i stedetfor
hvordan den arbeider? Altså ikke kveleløkke, men halsløkke, strupeklave,
nakkegjord, adamseplewire, luftrørskabel, vaktposttiltaushetbringer ....

Håper du finner ut av det.