I går og i forgårs
Henry Vest
2024-04-02 19:48:16 UTC
I går var jeg i biografen.
I forgårs var jeg i teatret.

Hvorfor dette s på forgår?
--
Henry Vest

----Android NewsGroup Reader----
Bertel Lund Hansen
2024-04-03 10:06:09 UTC
Post by Henry Vest
I går var jeg i biografen.
I forgårs var jeg i teatret.
Hvorfor dette s på forgår?
Den bedste forklaring fandt jeg på ordnet.dk:

https://ordnet.dk/sprogligt-1/i-sommers-2013-kan-man-sige-det

Formend findes også på tyske i f.eks. "abends" der betyder "om aftenen"
(den forgangne aften).

Spørgsmålet på siden tager udgangspunkt i diskussionen om "i sommer(s)"
og "i vinter(s)". Min mor ville have jamret over formen med s, men i
ordnets artikel fremgår det at det er gamle former der er forsvundet.
Jeg har bemærket hos mig selv at jeg foretrækker formerne med s.

Jeg er ikke bekendt med at "i går" har haft s på. Logik? Glem det.
Bertel, Denmark
db
2024-04-03 13:17:41 UTC
Post by Bertel Lund Hansen
[...]
Jeg tror det er en slag genetiv, spørg mig ikke
videre.
Jo, fx "i gårs begivenheder" osv. {:]