et form for... mm
db
2024-06-12 12:49:16 UTC
En lille samling:

Jeg hørte en i DR sige "et form for angreb", som
lyder endnu værre for mig end "et slags...". Jeg
ved, jeg ved, I synes at "et slags" er acceptabelt.

"En form for..." og "en eller anden form for..."
forekommer hyppigere. Og, "Man kan sige..."

Og "dilemma" er blevet til det samme som
"problem", som ikke bruges så meget mere,
erstattet af "problemstilling" eller
"problematik"; for guds skyld, undgå "problem"!

Og, "epicenter" nu betyder midten af det hele,
medmindre man er geolog, hvor det nok fortsat
betyder stedet på overfladen, over hvor centeret
for jordskælv var.
db
Bertel Lund Hansen
2024-06-12 15:00:29 UTC
Post by db
Jeg hørte en i DR sige "et form for angreb", som
lyder endnu værre for mig end "et slags...". Jeg
ved, jeg ved, I synes at "et slags" er acceptabelt.
Jeg vil gerne have "en slags" uanset hvad der følger efter.
Post by db
"En form for..." og "en eller anden form for..."
forekommer hyppigere.
"En form for" kan være velanbragt hvis det ikke er et egentligt angreb,
men hvis det bare er fyldord, og der menes "angreb", så er det en
kunstig oppustning af sproget.

Og, "Man kan sige..."

Lad mig sige det på den måde ...

Det er for øvrigt længe siden jeg har hørt den version.
Geolog - eller bare velorienteret.
--
Bertel
Kolt, Denmark
weis
2024-06-13 13:28:24 UTC
Post by db
Jeg hørte en i DR sige "et form for angreb", som
lyder endnu værre for mig end "et slags...". Jeg
ved, jeg ved, I synes at "et slags" er acceptabelt.
"En form for et angreb" er acceptabelt i mine ører. "Et form for angreb"
ser ud til at have taget artiklen fra "et angreb" og sat foran hele
udtrykket. Det har jeg aldrig selv observeret.
db
2024-06-14 14:40:07 UTC
Post by weis
[...]
Men du har observeret "et slags ...", og det samme gælder
her. Men mange synes det er OK. En sprogekspert som holdt
et foredrag i Åby bibliotek en gang indrømte at det gør
"slags" til at adjektiv, men ellers var han ikke imod.
--
db