"Formulering"
Add Reply
Bertel Lund Hansen
2024-08-31 14:54:12 UTC
Svar
I dag var jeg på apoteket for at købe noget medicin. Jeg snakkede med
ekspedienten og noget medicin som man kunne få for mange årsiden, men
som nu er væk, formodentlig fordi en af ingredienserne var for stærk. På
et tiapunkt snakkede ekspedienten om en ny "formulering". Den måtte jeg
lige tænke over før jeg forstod at hun mente "formel" - altså
"opskriften" på medicinen.

Det hedder "formulation" på engelsk. Mon det er det der ligger bag?
--
Bertel
Kolt, Denmark
J. Nielsen
2024-08-31 17:45:34 UTC
Svar
Post by Bertel Lund Hansen
[...]
"formulation" (eller "concoction") er så vidt jeg forstår den færdige blanding, mens formel kan oversættes
med "formula".

Det danske sprog formulder langsomt...
-JN-
db
2024-09-02 09:15:41 UTC
Svar
On Sat, 31 Aug 2024 16:54:12 +0200, Bertel Lund Hansen
Post by Bertel Lund Hansen
[...]
"Formulation" også, måske hovedsageligt, udtrykker
processen at blande ingredienserne. At man så kan bruge
det til det endelige produkt er en "sidegevinst".
db
Helle Jensen
2024-08-31 17:53:58 UTC
Svar
[...]
[...]