Omvendt ordrækkefølge
db
2023-06-29 08:32:51 UTC
Jeg kom til Danmark i 1978 og vi gik til danskundervisning.
En ting vi fik fortalt var reglen om, at efter visse ord må
man vende rækkefølgen af ord om, som fx ".. fordi han ingen
penge har". Den forkommer mig er forsvundet, Nu siger folk
"... fordi han ikke har penge". Hvad var reglen formelt,
og hvornår blev den droppet?
Dieter Britz
Bertel Lund Hansen
2023-06-29 09:07:52 UTC
[...]
Jeg kan ikke se den store forskel på dine to eksempler. De er for mig
normalsprog og har været det altid.

Man kan diskutere om vi har regler på dansk hvad sproget angår. Vi har
sædvaner - men det er måske bare et spørgsmål om ord.

Jeg tror at du tænker på rækkefølgen af ord i hoved- og bisætninger.
Grundreglen - hvis vi nu vil bruge det ord - er at subjekt og verbum
(nexusleddet) ikke må splittes i en hovedsætning, men det må de godt i
en bisætning:

Hovedsætning:

Han gik ikke i byen. (samlet nexusled)
*Han ikke gik i byen.*

Bisætning:

Hun sagde, at han ikke gik i byen. (splittet nexusled)

I dag sker det ofte at der bruges hovedsætningsrækkefølge i en bisætning:

Hun sagde, at han gik ikke i byen.

Det er en forandring der er sket i min levetid, og det er måske indenfor
de sidste 20 år at jeg har mødt det - ud over måske i barnesprog. Jeg
kunne gætte på at det mest vil ske i eksempler som mit fordi der
refereres til direkte tale: Kvinden har jo sagt:

Han gik ikke i byen.

men det er et gætværk. Jeg har ikke samlet på eksempler, så jeg kan ikke
belægge det med fakta.

Du kunne evt. spørge Sprognævnet.

https://dsn.dk/kontakt-os/
Bertel, Denmark
db
2023-07-02 13:45:27 UTC
Post by Bertel Lund Hansen
[...]
Tak Bertel. OK, ingen regler, men som nyankommen i Danmark skal
man lære sædvaner, så man taler som alle andre - så vidt muligt.
--
Dieter Britz