Norsk u?
db
2024-06-03 12:31:44 UTC
Normændene udtaler u som vi gør y. Deres y er
en slags i (jeg så en video hvor en norsk kvinde
viser hvordan, et i med overlæben løftet. Jeg kan
ikke høre effekten af det løft).
Så, er der ikke en u-lyd i norsk? Altså det u som
vi udtaler det?
db
Bertel Lund Hansen
2024-06-03 12:54:18 UTC
Post by db
Så, er der ikke en u-lyd i norsk? Altså det u som
vi udtaler det?
Jo, det skrives med o. "Stor" udtales "stur", og Gro udtales "gru".
Vist ikke helt det danske u, men tæt på.

Desværre hører du ikke hendes navn i denne video, men den ene speaker
siger "stor del" (0:06), den anden siger "stor stemning" (0:32), og Gro
Harlem Bruntland siger "på sporet" (1:01).

--
Bertel
Kolt, Denmark
db
2024-06-04 13:28:22 UTC
Post by Bertel Lund Hansen
[...]
http://youtu.be/wr1PW94WpFE
Vil det sige, at de mangler et o?
db
Bertel Lund Hansen
2024-06-05 04:57:10 UTC
Post by db
Post by Bertel Lund Hansen
[...]
Nej, men hvordan rglerne er for o- og u-lyd ved jeg ikke.

Her er udtaleeksempler med "Oslo".

https://forvo.com/search/Oslo/

Du kan klikke på spil-ikonet og høre et eksempel direkte, men du kan
også klikke på ordet. Det åbner en side med alle eksemplerne som man så
kan vælge imellem. På denne her side er der dog kun ét eksempel i hver
gruppe, og så er det ligemeget.
--
Bertel
Kolt, Denmark