flest?
2023-10-03 09:14:04 UTC
Forestil jer et valg og en melding der lyder:

1. NN fik flest stemmer.

2. NN fik de fleste stemmer.

Betyder de noget forskelligt?
Bertel, Denmark
Carl Alex Friis Nielsen
2023-10-03 11:37:29 UTC
1.    NN fik flest stemmer.
2.    NN fik de fleste stemmer.
Betyder de noget forskelligt?
Ja.

1. NN fik flere stemmer end alle andre hver for sig
2. NN fik flere stemmer end alle andre tilsammen -dvs. over halvdelen af
de afgivne stemmer.
Bertel Lund Hansen
2023-10-03 13:16:32 UTC
Post by Carl Alex Friis Nielsen
[...]
Det er præcis hvad jeg tænkte, men jeg var usikker på om det bare var
pedanteri.
Bertel, Denmark
weis
Jeg er pedant og deler jeres opfattelse.
Anders D. Nygaard
2023-10-05 20:34:33 UTC
[...]
Det er også hvad jeg mener - men jeg er ikke i tvivl om at det er pedanteri.

/Anders