Oldengelsk quiz
Ivar
2023-11-05 21:05:08 UTC
Hvad betyder følgende oldsengelske sætning:

Ic hæbbe syx ond twentig fēon būtan mīn hūs.

Det er alle ord som findes i moderne form i engelsk, tysk eller dansk.

Man kan høre det udtalt 25 sekunder inde i nedenstående video.
Svaret kommer cirka ved 3:30.

Bertel Lund Hansen
2023-11-06 07:49:15 UTC
Post by Ivar
Ic hæbbe syx ond twentig fēon būtan mīn hūs.
Det meste er let at forstå:

I have six and twenty ? ? my house.

Efter at have hørt det udtalt, gætter jeg på at "fēon" svarer til "fee",
altså "kvæg" eller "køer", og "būtan" er så en præposition, "foran",
"udenfor" eller lignende.
Post by Ivar
Man kan høre det udtalt 25 sekunder inde i nedenstående video.
Svaret kommer cirka ved 3:30.
Og der fik jeg bekræftet at det var rigtigt. Han siger at "fēon" ikke
minder om et moderne, engelsk ord, men det er forkert. "Fee" er alive
and well i udtryk om løn som engang blev udbetalt i naturalier, og altså
somme tider i køer.
Bertel, Denmark
Ivar
2023-11-09 20:08:19 UTC
Efter at have hørt det udtalt, gætter jeg på at "fēon" svarer til "fee",
Jeg går ud fra at fēon svarer til det danske fæ.