Vel og mærket
db
2024-02-14 15:22:39 UTC
Jeg så det som start af en sætning i Google News
i dag. Nogen er måske ordblind? Det var heller
ikke en komplet sætning, men hvem bekymrer sig
om den slags i dag?
Dieter Britz
Bertel Lund Hansen
2024-02-14 16:40:49 UTC
Post by db
Jeg så det som start af en sætning i Google News
i dag. Nogen er måske ordblind?
Jeg tror ikke det er årsagen. Jeg tror det skyldes at der ikke er
forskel i udtalen af "mærke" og "mærket".
Bertel, Denmark
Bertel Lund Hansen
2024-02-14 18:19:09 UTC
Post by db
Jeg så det som start af en sætning i Google News
i dag. Nogen er måske ordblind?
Jeg tror ikke det er årsagen. Jeg tror det skyldes at der ikke er
forskel i udtalen af "mærke" og "mærket".
Hvis vi havde været omhyggelige i vores udtale, ville vi have sagt

Vel at mærke

og så ville fejlen ikke være sket. Der er ingen der sætter t opå en
infinitiv ... endnu da.
Bertel, Denmark
Mark Ulrik
Det er vist kun et spørgsmål om tid. Folk elsker at smække t'er i enden på alting.
Bertel Lund Hansen
2024-02-15 06:31:40 UTC
Post by Mark Ulrik
Post by Bertel Lund Hansen
[...]
Ja, det er syndt for sproget.
Bertel, Denmark
Mark Ulrik
Lige præcist. Virkeligt trælst.
Helle Jensen
2024-02-16 14:56:46 UTC
Post by Mark Ulrik
Post by Bertel Lund Hansen
Hvis vi havde været omhyggelige i vores udtale, ville vi have sagt
Vel at mærke
og så ville fejlen ikke være sket. Der er ingen der sætter t opå en
infinitiv ... endnu da.
Det er vist kun et spørgsmål om tid. Folk elsker at smække t'er i enden på alting. Ja, det er syndt for sproget.
Lige præcist. Virkeligt trælst.
Nemlig, det er ikke for sjovt at det t spøger så mange steder.
Det er mildt sagt ad helvedes til.
--
Helle Jensen