Komité vs. kommission?
Hans Henrik Hansen
2023-06-13 09:33:22 UTC
Den i medierne p.t. omtalte 'lønstrukturkomité' får mig til at spekulere
over betydningsforskellen mellem komité hhv. kommission - nogen bud?

Kommissioner nedsættes i rigt mål for at belyse indviklede spørgsmål og
fremsætteforslag til løsning(er) - men her er det altså en komité!?
--
med venlig hilsen,
Hans
Bertel Lund Hansen
2023-06-13 10:00:15 UTC
Post by Hans Henrik Hansen
Den i medierne p.t. omtalte 'lønstrukturkomité' får mig til at spekulere
over betydningsforskellen mellem komité hhv. kommission - nogen bud?
Der er nok ikke nogen forskel.
Post by Hans Henrik Hansen
Kommissioner nedsættes i rigt mål for at belyse indviklede spørgsmål og
fremsætteforslag til løsning(er) - men her er det altså en komité!?
En komité er som udgangspunkt en gruppe mennesker med en bestemt opgave.
En kommission er som udgangspunkt en opgave, men det bruges også om den
gruppe mennesker der har fået opgaven.

Meyers fremmedordbog siger:

komité:
et af en Forsamling gjort Udvalg af nogle af dens Medlemmer
til een eller anden Sags nøjere Drøftelse;

kommission:
(committere, sammenføje; overdrage), Fuldmagt; Hverv; samtlige
til Udførelsen af et dem paalagt Hverv valgte Personer, Udvalg,
Nævn (jvf. Ko­mité); have Varer i Kommission, (Kbspr.) sælge
Varer (Kommissions-Artikler) for Tilsenderens Regning;

Så du kan se at forskellen er mikroskopisk. Men det minder mig om
dengang vi dannede Fiduso. Det var min mening at vi skulle oprette en
forening, men der var en af de andre der så mindeligt bad om at det blev
en folkefront fordi han syntes at det lød spændende og han havde aldrig
været medlem af en folkefront. Så det blev det.

Og ingen af os aner hvad forskellen er.

Link: https://meyersfremmedordbog.dk/
--
Bertel, Denmark