Hvad med den der i den lange snor?
Poul F. Andersen
2007-08-25 15:09:11 UTC
Ja det er jo det man får, hvis man ikke får noget!

Min morfar forstærkede imidlertid udtrykket sidst i 50'erne, så det kom til
at hedde:
"Du kan få en bar røv at trutte i og en skid i en lang snor".

Er der nogen der ved, hvor det stammer fra?
Tid?

Min morfar var østjyde (Aarhusegnen).
--
Venligst
Poul F. Andersen

OBS: Ved direkte henvendelse skal du fjerne DETTE fra min emailadresse...
Per Vadmand
2007-08-25 21:25:07 UTC
Post by Poul F. Andersen
[...]
Jeg kender det som "ren røv at trutte i" i betydningen "begynde på en
frisk."

Per V.
--
Nu har den sure, gamle mand sørme skrevet en roman til! Læs om den her:
http://home0.inet.tele.dk/perve/skoenlitteratur.htm
kristian mikael de freitas olesen
2007-08-25 23:15:09 UTC
Post by Per Vadmand
Jeg kender det som "ren røv at trutte i" i betydningen "begynde på en
frisk."
Som Rudolf sagde:
"Det er godt at være ren"

kmo
Inger Pedersen
2007-08-26 06:58:27 UTC
Post by Per Vadmand
Jeg kender det som "ren røv at trutte i"
Samme her.
Post by Per Vadmand
i betydningen "begynde på en frisk."
For mig er betydningen noget i retning af "der er ikke noget at komme efter"
= ikke selv være fedtet ind i det, man kritiserer.
Jeg hørte det første gang brugt af min nabo, en særdeles nydelig dame på
over 80, som grinende undskyldte sit sprogbrug, da hun så min forbløffelse.
:-)

Hilsen Inger
Poul F. Andersen
2007-08-26 07:17:55 UTC
Post by Poul F. Andersen
Ja det er jo det man får, hvis man ikke får noget!
googlede lige det her frem fra i år:

"Sagen kort
Sagen går tilbage til Lina Rafn Sørensens selvangivelse fra 2001, hvor hun
har angivet fradrag for scenetøj og makeup. Fradragene blev ikke godkendt og
Rafn førte via sin advokat sagen til tredje instans i forløbet, nemlig Østre
Landsret, hvor hun igen blev underkendt mandag den 21. maj. Ekstra Bladet
opsnusede sagen og refererede den således: "Ifølge skattefolkene bruger Lina
sine mange kostumer, sin tunge makeup og sine 100 extensions til privat
forbrug. Og derfor kan hun ikke trække dem fra som arbejdsredskaber. - Jeg
fik ikke en skid. Andet end en bar røv at trutte i, siger en skuffet Lina
Rafn til Ekstra Bladet."

Ligesom LRS i dette klip, opfatter jeg også, at subj. er udtryk for at man
ikke får noget - opnår noget.

Men hvad med udtrykkets oprindelse?

Herluf Holdt, 3140
2007-08-26 07:46:47 UTC
Post by Poul F. Andersen
Ligesom LRS i dette klip, opfatter jeg også, at subj. er
udtryk for at man ikke får noget - opnår noget.
Men hvad med udtrykkets oprindelse?
Alle forsøg på at finde udtrykkets oprindelse er hidtil
løbet ud i sandet. Jeg har tyret nogle gamle tråde
i denne gruppe igennem, uden at finde noget eksakt.

Måske skulle vi have en rubrik i OSS'en hvor alle de
"stillede, men endnu ikke opklarede spørgsmål" bliver
sat pænt op på en liste?
Herluf :·)
Peter Brandt Nielsen
2007-08-26 09:16:07 UTC
Post by Herluf Holdt, 3140
Måske skulle vi have en rubrik i OSS'en hvor alle de
"stillede, men endnu ikke opklarede spørgsmål" bliver
sat pænt op på en liste?
Ikke nogen dårlig ide. Flere bud?
--
Peter Brandt Nielsen
http://brandtnielsen.adr.dk
Arne Skriver
2007-09-02 08:08:13 UTC
Post by Peter Brandt Nielsen
Post by Herluf Holdt, 3140
Måske skulle vi have en rubrik i OSS'en hvor alle de
"stillede, men endnu ikke opklarede spørgsmål" bliver
sat pænt op på en liste?
Ikke nogen dårlig ide. Flere bud?
Krebinet vs karbonade?

Arne Skriver

Poul F. Andersen
2007-08-26 09:57:17 UTC
Post by Herluf Holdt, 3140
Post by Poul F. Andersen
[...]
De tråde må da være meget gamle?
Som altid søgte jeg i gamle meddelelser i denne NG, inden jeg sendte mit
indlæg.
Men uden resultat.
Så hvis du mener, at mit subj. har været behandlet før, er det nyt for mig.
Du må derfor gerne sende mig link eller kopi.

Herluf Holdt, 3140
2007-08-26 10:17:20 UTC
Post by Poul F. Andersen
Post by Herluf Holdt, 3140
[bar røv at trutte i]
[...]
Ja, de er fra 2001 og 2004.
<
http://groups.google.dk/groups/search?hl=da&lr=lang_da&ie=UTF-8&oe=UTF-8&q=bar+r%C3%B8v+trutte+dk.kultur.sprog&qt_s=S%C3%B8g
P.s. Det er (ifølge tidligere debatter her) helt i orden at
tage emner op, som fx er over et halvt år gamle.

Mange af os glemmer, hvad vi har skrevet på ganske kort tid.
:-)
Herluf :·)
Poul F. Andersen
2007-08-26 12:24:09 UTC
Post by Herluf Holdt, 3140
Post by Poul F. Andersen
Post by Herluf Holdt, 3140
[bar røv at trutte i]
[...]
Hej Herluf,

Tak for linket - ja. GoogleGroups havde jeg glemt i skyndingen.
Gad vide HVOR gamle indlæg de mon sidder inde med?

Ang. dit PS: Så er jeg straks mere rolig... ;-)

Poul F. Andersen
2007-08-26 12:42:17 UTC
GoogleGroups kendte forresten ikke min morfars forstærkning: " og en skid i
en lang snor"

Gør I?

Bertel Lund Hansen
2007-08-27 21:04:23 UTC
Post by Poul F. Andersen
GoogleGroups kendte forresten ikke min morfars forstærkning: " og en skid i
en lang snor"
Gør I?
Ja, men ikke som forstærkning. Dit spørgsmål minder mig om at
mine forældre brugte det udtryk da jeg var barn og vi ikke måtte
få noget (af et eller andet). Så kunne vi kun få en skid i en
lang snor.

Somme tider fik vi også luftsteg og vindfrikadeller, men det blev
mest sagt som en vittighed. Det andet blev faktisk brugt som
afvisning.
--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/ http://fiduso.dk/
Peter Westh
2007-08-28 06:46:58 UTC
[...]
I min familie - det vil sige, jeg tror det var min storebror der bragte
udtrykket ind i den - kunne man få "en prut at pille i og en røv at trutte
i". Det var i 70'erne.

/P
Poul F. Andersen
2007-08-28 12:33:22 UTC
Post by Peter Westh
I min familie - det vil sige, jeg tror det var min storebror der bragte
udtrykket ind i den - kunne man få "en prut at pille i og en røv at trutte
i". Det var i 70'erne.
Der ringede en klokke!
Bemeldte morfar brugte jo også den med prutten, erindrer jeg nu ;-)
Han sagde bare: "Du kan få en _tør_ prut at pille i".
--
Venligst
Poul F. Andersen

OBS: Ved direkte henvendelse skal du fjerne ukrudtet fra min emailadresse...
Poul F. Andersen
2007-08-28 12:37:49 UTC
Post by Poul F. Andersen
[...]
Enig.
Jeg fik vist også engang bortfløjen and som aftensmad ;-)

Minder mig iøvrigt om udtrykket:
"Ingen penge har vi nok af, og nyt tøj det har vi haft!"
Men det kræver måske en ny tråd?

Bertel Lund Hansen
2007-08-28 12:49:33 UTC
Post by Poul F. Andersen
"Ingen penge har vi nok af, og nyt tøj det har vi haft!"
Men det kræver måske en ny tråd?
Da kun hvis der er hul i det?
Poul F. Andersen

Peter Brandt Nielsen
2007-08-29 20:18:10 UTC
Post by Poul F. Andersen
"Ingen penge har vi nok af, og nyt tøj det har vi haft!"
"Ingen mad i dag, men i morgen" er en klassiker i min familie. Det
stammer åbenbart fra et folkeeventyr, hvor det dog tages til stærkere
ekstremer end i min familie.
--
Peter Brandt Nielsen
http://brandtnielsen.adr.dk
Poul B
2007-08-28 19:44:48 UTC
Post by Poul F. Andersen
GoogleGroups kendte forresten ikke min morfars forstærkning: " og en skid i
en lang snor"
Gør I?
Jeg gjorde ikke.
Poul
Peter Westh
2007-08-26 13:13:37 UTC
Post by Poul F. Andersen
Tak for linket - ja. GoogleGroups havde jeg glemt i skyndingen.
Gad vide HVOR gamle indlæg de mon sidder inde med?
Google købte den tjeneste, der hed Dejanews for nogle år siden, incl. hele
historikken. Det ældste indlæg i arkivet er fra 11. maj 1981.

Se http://www.google.com/googlegroups/archive_announce_20.html

/P
Johansen
2007-08-29 12:43:36 UTC
Post by Herluf Holdt, 3140
P.s. Det er (ifølge tidligere debatter her) helt i orden at
tage emner op, som fx er over et halvt år gamle.
Mange af os glemmer, hvad vi har skrevet på ganske kort tid.
:-)
Jeg må med skam fortælle at jeg synes den slags spørgsmål er dræbende
kedsommelige. Jeg kan ikke helt forklare hvorfor, men jeg orker ikke de dér
"jeg har tit tænkt på hvor udtrykket 'av min arm/fis i en hornlygte/osv.'
kommer fra..."

Måske handler det simpelthen om at jeg ikke føler det er væsentligt? Måske
er det fordi jeg tænker at man bare kan prøve at slå det op før man stiller
spørgsmålet? Er der nogen andre der kan forklare min ligegyldighed? Jeg har
samme fornemmelse når jeg i ny og næ hører "Ud med sproget" som nærmest
drukner i den slags spørgsmål. (Hov, der var én mere: 'ny og næ' - hvor
kommer det udtryk fra? Jeg bor på Sjælland.)

P.S.: Nej, det er ikke fordi jeg har noget imod dem der stiller
spørgsmålene.

/Johansen
Peter Brandt Nielsen
2007-08-29 20:24:01 UTC
Post by Johansen
[...]
Det har du lov at mene. Jeg synes, de kan være sjove, men de er
selvfølgelig ikke de mest principielle diskussioner, vi har.
Post by Johansen
Måske er det fordi jeg tænker at man bare kan prøve at
slå det op før man stiller spørgsmålet?
Det synes jeg til gengæld ikke helt, du har lov at mene. Så længe der
er nogen, der gider at svare, kan gruppen udmærket være en genvej for
dem, der ikke lige har de rette ordbøger i nærheden.
--
Peter Brandt Nielsen
http://brandtnielsen.adr.dk
Peter Loumann
2007-08-29 22:08:36 UTC
Post by Johansen
[...]
Meget enig. Der er ingen grund til at at slå folk i hovedet med ordbøger,
eller med google. Der er ingen pligt til at studere bøger eller se måneder
tilbage i gruppen før man spørger om noget eller mener noget. Usenet og
dk.kultur.sprog er et åben forum. Enhver har ret til at spørge eller mene,
ingen har krav på svar.

Gruppen kan ikke garantere mod kedsomhed. Men den enkeltes kill- og
ignore-funktioner kan gi' en vis beskyttelse.
http://huse-i-naestved.dk
Johansen
2007-08-31 19:29:36 UTC
Post by Johansen
[...]
Absolut.

Problemet i radioprogrammer kan så bare være at den slags spørgsmål kan
skræmme nogle væk - da der jo her ikke er noget særlig effektivt kill-filter
(hverken min radio eller min ipod har ét, i al fald).

/Johansen
Peter Loumann
2007-08-29 20:56:43 UTC
Post by Herluf Holdt, 3140
Mange af os glemmer, hvad vi har skrevet på ganske kort tid.
:-)
Det ka' jeg da ikke huske eksempler på
http://huse-i-naestved.dk