Håndfuld?
2023-06-15 17:32:13 UTC
Hvor mange er en håndfuld? Jeg har selv en mening, men jeg vil gerne
høre andres.
Bertel, Denmark
weis
2023-06-16 15:44:06 UTC
Hvor mange er en håndfuld? Jeg har selv en mening, men jeg vil gerne
høre andres.
Jeg vil mene det kommer an på størrelsen af genstandende ... en håndfuld
salt indeholder et større antal enheder en en håndfuld kartofler.

tillægsspørgsmål:
Hvor mange fulde kropsdele har vi udover håndfuld og røvfuld?
Bertel Lund Hansen
2023-06-16 15:52:56 UTC
Post by weis
Hvor mange fulde kropsdele har vi udover håndfuld og røvfuld?
Morsomt spørgsmål. Mundfuld.

Maven kan være fuld, men man taler ikke om en mavefuld.
Bertel, Denmark
db
2023-06-17 13:35:21 UTC
Post by weis
Hvor mange fulde kropsdele har vi udover håndfuld og røvfuld?
Morsomt spørgsmål. Mundfuld.
Maven kan være fuld, men man taler ikke om en mavefuld.
På engelsk kan man sige "an earfull", dvs nogen snakker for meget.
Går det på dansk?
Dieter Britz
Bertel Lund Hansen
2023-06-17 13:58:15 UTC
Post by db
Post by Bertel Lund Hansen
Post by weis
[...]
Jeg tror man vil tænke for meget på "ørefigen" hvis nopgen siger
"ørefuld". Det vil jo også svare til "røvfuld".
Bertel, Denmark
Ivar
2023-06-17 21:45:28 UTC
Det er enten, det der kan være i en hånd, eller fem.
Anders D. Nygaard
2023-06-21 20:28:02 UTC
Hvor mange er en håndfuld? Jeg har selv en mening, men jeg vil gerne
høre andres.
Så mange af et-eller-andet der kan være i en hånd, hvor de enkelte
genstande er små nok til at der er tale om mindst en tre-fire stykker.

Jeg mener at det til tider sete "håndfuld" = fem er en misforståelse.

Er der efterhånden gået længe nok til at du vil afsløre hvad din
egen mening er?

/Anders
Bertel Lund Hansen
2023-06-22 07:01:11 UTC
Post by Anders D. Nygaard
[...]
Jeg forestiller mig mellem 4 og 9 stykker ved en håndfuld.
--
Bertel, Denmark