Sjovt orddeling
db
2023-07-16 08:04:21 UTC
Jeg så en sjov orddeling: ... konku
rrence ...

I både engelsk og tysk er der regler for hvor man
deler ord (og man kan fortælle LaTeX hvordan bestemte
ord skal deles) med apostrof til sidst, men er der ikke
regler - undskyld, Bertel, sædvaner -for dansk orddeling?
Jeg ser tit sådan vilkårlig deling, og altid uden apostrof.
Dieter Britz
Bertel Lund Hansen
2023-07-16 13:02:44 UTC
Post by db
[...]
Der er regler også på dansk. På sprognævnets hjemmeside kan du finde
dem, og her er et link direkte til dem der har med orddeling at gøre:

https://dsn.dk/ordboeger/retskrivningsordbogen/%c2%a7-15-17-orddeling-ved-linjeskift/

Citat:
Et ord må ikke deles sådan at der først på en linje kommer til
at stå en konsonantforbindelse som normalt ikke forekommer
først i et ord

Det er den regel der er brudt, og det skyldes sandsynligvis en inferiør
ordeelingsalgoritme som i øvrigt ikke er specielt svær at lave.
Bertel, Denmark
weis
2023-07-16 16:19:57 UTC
Post by db
Jeg så en sjov orddeling: ... konku
rrence ...
I dagens oversigt over TV-programmer på DR's hjemmeside er der et
program som hedder "Superheltesk-olen". Orddelingen laves vist efter
feltets størrelse, så hvis jeg havde brugt et andet skriftsnit var ordet
givet blevet delt anderledes. Det ser i hvert fald ikke særligt
regelbaseret ud.
Bertel Lund Hansen
2023-07-16 18:28:04 UTC
Post by weis
[...]
Det er det heller ikke, for i et andet afsnit står der:

I de fleste af de ord der består af flere betydningsbærende
orddele, må der ikke deles så et enkeltbogstav eller en
konsonantgruppe skilles fra den betydningsbærende orddel hvor de
hører til.

så der må ikke deles efter "sk".
Bertel, Denmark
db
2023-08-16 11:52:40 UTC
Post by db
[...]
Endnu en i dag:

Lærers
tuderende

Det tod mig et sekund at fatte hvad det betyder. Tuderende?
Dieter Britz
Bertel Lund Hansen
2023-08-16 15:38:23 UTC
Post by db
Lærers
tuderende
Det tod mig et sekund at fatte hvad det betyder. Tuderende?
Da jeg gik i skole, lærte vi:

st, sp, sk
man aldrig skille må.
Bertel, Denmark
db
2023-08-17 09:39:05 UTC
Post by db
Lærers
tuderende
Det tod mig et sekund at fatte hvad det betyder. Tuderende?
      st, sp, sk
      man aldrig skille må.
Siger du her, at der er regler?
{:]
Dieter Britz
Bertel Lund Hansen
2023-08-17 15:12:40 UTC
Post by db
Post by db
[...]
Ja:

https://dsn.dk/ordboeger/retskrivningsordbogen/%c2%a7-15-17-orddeling-ved-linjeskift/

'Min' regel er kun en tommelfingerregel, men den er ret god.
--
Bertel, Denmark